După ce luna trecută pe 15 ianuarie, a avut loc primul zbor al unui pilot român instruit în cadrul Centrului European de Instruire F-16 (European F-16 Training Center – EFTC), cu o aeronavă F-16 pusă la dispoziție de Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos, împreună cu un instructor aparținând companiei Lockheed Martin, azi toți piloții români din prima serie au zburat pe F-uri.
Primii șapte piloți români instruiți în cadrul Centrului de pregătire F-16 de la Baza 86 Aeriană Fetești (Borcea) au început să zboare cu avioanele F-16.
Pentru proiectul de instruire de la Fetești compania producătoare americană Lockheed Martin asigură instructorii, România asigură infrastructura iar Olanda contribuie cu aeronavele.
Cum e trecerea de pe MiG-21 LanceR pe F-16. Un pilot român aflat în prima serie de piloți care se pregătesc la Fetești povestește impactul F-ului
Avion de luptă de tip F-16 Fighting Falcon aflat în dotarea Forțelor Aeriene Române, pe Baza 86 Borcea. Foto: DefenseRomania
În centru se pot pregăti piloți care fac trecerea pe generația a 4-a, pe F-16, dar și piloți care nu au mai pilotat niciodată avioane de luptă. Centrul e deschis pentru militarii aliați iar aici se vor putea instru în viitorul apropiat și piloții ucraineni de F-16.
În cadrul emisiunii Pro Patria, emisiune a Ministeului Apărării (MApN), difuzată săptămânal la Televiziunea Română, unul din piloții români aflați în pregătire pe F-16, cu indicativul Red, a vorbit despre trecerea pe F, în mod cert în comparație cu MiG-21 LanceR.
Red afirmă că avionica e similară, dar există câteva diferențe majore pe care le simt toți piloții care zboare pe F-16.
„Trecerea nu mi s-a părut chiar așa de dificilă din punct de vedere al avionicii. Într-adevăr (n.r. - F-16 Fighting Falcon) este o aeronavă mult mai capabilă și mult mai performantă, are mai multe sisteme. Diferența cea mai mare pe care am simțit-o cu toții e aceea de putere și pură performanță a aeronavei”, a precizat Red.
România a retras în 2023 bătrânele avioane MiG-21 LanceR
MiG-21 LanceR. Foto: MApN
Forţele Aeriene Române au primit în dotare primul avion MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu variantele MiG-21 PF (denumire locală MiG-21RFM), MiG-21 PFM (denumire locală MiG-21RFMM), MiG-21M şi MiG-21MF. De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982, potrivit ROAF.
În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne.
România a achiziționat recent 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia, la un preț de 388 de milioane de euro, pentru a asigura tranziția către F-35.
În prezent țara noastră dispune de o escadrilă completă de F-16 formată din 17 avioane achiziționate din Portugalia iar din cele 32 de F-uri achiziționate din Norvegia, trei au ajuns deja în țară.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News