Șeful Air Combat Command (ACC), generalul Kenneth Wilsbach se opune dezafectării avioanelor de luptă F-22 Raptor din prima serie de fabricație - Block-20, atâta timp cât nu a fost luată o decizie dacă se va construi avionul de luptă de generația a șasea.
Wilsbach are o opinie diferită de conducerea USAF privind retragerea aeronavelor F-22 mai vechi, fiind pe aceeași lungime de undă cu congresmenii care, în mod repetat, au blocat programul de dezafectare a primelor F-22 construite, avioane considerate încă utile în procesul de antrenament al piloților.
Referindu-se la soarta avionului de luptă NGAD, generalul s-a arătat încrezător că va fi luată o decizie încă din 2024 privind constructorul aeronavei.
„Mă aștept să fie anul acesta”, a spus Wilsbach referindu-se la alegerea constructorului în programul Next Generation Air Dominance (NGAD), unde se crede că Lockheed Martin și Boeing se confruntă pentru un contract de mare profil. Generalul, care a preluat comanda ACC la începutul acestui an, a vorbit, pe 10 iulie, la un forum virtual găzduit de Institutul Mitchell, potrivit publicației americane Breaking Defense.
„Avocații mei m-au sfătuit să nu vorbesc prea mult despre NGAD”, a spus el, invocând procesul de selecție aflat în curs. „Singurul lucru pe care îl voi spune despre el este că toată lumea vrea să vorbească despre NGAD ca despre un avion. Nu este un avion. Este o familie de sisteme”, a precizat Wilsbach, probabil, sugerând că deja au fost făcuți pași importanți în ceea ce privește componenta fără echipaj uman a proiectului NGAD, care este CCA – avioanele de luptă colaborative dotate cu inteligență artificială.
Programul avionului de generația a șasea se află în întârziere
Văzut ca un înlocuitor planificat pentru F-22 Raptor, viitorul NGAD a fost recent oarecum pus la îndoială, după ce lideri ai USAF precum șeful de stat major, general David Allvin, au părut să se îndoiască în angajamentul lor față de program, determinând presupunerea unei potențiale întârzieri sau anularea totală.
O decizie de a modifica cursul privind programul avionului de luptă, aflat în dezvoltare de aproximativ un deceniu, ar reprezenta o lovitură gravă pentru USAF, deoarece oficiali precum secretarul Frank Kendall au numit anterior avionul de luptă un „element vital” al „familiei de sisteme”, prin care serviciul urmărește să domine armatele rivale.
Kendall a părut să anuleze unele dintre aceste speculații recent într-un interviu pentru Defense News, afirmând că USAF sunt încă angajate față avionul de luptă cu echipaj, dar examinează compromisuri, cum ar fi reproiectarea motorului pentru a fi mai ieftin.
Generalul Wilsbach a conectat evoluțiile recente privind NGAD și F-22. El a spus că întârzierile cu tehnologiile NGAD ar avea un impact asupra planificării retragerii unui grup de avioane Raptor cu o configurație numită Block 20, care au fost în mare parte rezervate antrenamentului, după ce Forțele Aeriene au ales să nu le actualizeze cu senzori și software mai modern.
În ultimii ani, USAF a încercat să retragă 32 de avioane F-22 Block 20, dar proiectul a fost respins în mod repetat de Congres. Un raport recent al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală a mai constatat că Forțele Aeriene nu au justificat suficient solicitarea de retragere a aeronavei.
Situându-se pe o abordare diferită de conducerea USAF, Wilsbach a adăugat că este „în favoarea păstrării F-22 vechi și consideră că ”oferă multă valoare de antrenament iar dacă ar trebui să folosim Block 20 într-o situație de luptă, în caz de urgență, sunt avioane foarte capabile.”
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News