Proiectul se va concentra pe interoperabilitate deoarece, lupta aeriană colaborativă va implica atât viitoarele platformele aeriene cu sau fără pilot, cât și platformele din prezent, precum și senzori și efectori. EICACS urmărește să asigure interoperabilitatea și integrarea perfectă a unor astfel de active (cu NATO și eventual în alte situații de coaliție), se precizează în fișa proiectului.
Sprijinit de Uniunea Europeană cu 75 de milioane de euro, în cadrul programului pe anul 2021 al Fondului European de Apărare (FED), acest proiect își propune să definească, într-un cadru european, viitoarele standarde de interoperabilitate pentru lupta aeriană colaborativă, precizează, de asemenea, Dassault Aviation.
Potrivit contractului de grant, acordat de Comisia Europeană în data de 19 decembrie 2022, compania Dassault Aviation a fost desemnată în calitate de coordonator al proiectului de studiu care, reunește 37 de producători și organizații de cercetare din 11 țări ale Uniunii Europene (Croația, Belgia, Franța, Germania, Grecia, Italia, Portugalia, România, Spania, Suedia și Țările de Jos).
România participă la acest proiect de cercetare avansată în domeniile aeronauticii, inteligenței artificiale și comunicațiilor prin Institutul Național de Cercetare Aerospațială "Elie Carafoli".
Proiectul se va derula pe o perioadă de trei ani și este unul crucial pentru forțele aeriene ale Uniunii Europene, a anunțat Dassault Aviation, care a remarcat că EICACS reunește întreaga industrie europeană pentru aeronautică de luptă, precum și diverși parteneri din lumea cercetării.
Experiența acumulată în cadrul EICACS va fi folosită la proiectele pentru aeronavele de generația a șasea – SCAF (Franța, Germania și Spania) și Tempest (Italia, Marea Britanie și Japonia), potrivit publicației franceze Zone Militaire, care adaugă că standardizarea obținută prin acest proiect va permite o mai bună interconectare între aeronavele Rafale, Eurofighter Typhoon, Gripen și F-35, dar și cu alte platforme [drone, efectoare conectate, avioane de transport etc].
România mai este prezentă și în proiectul european ECOWAR [EU Collaborative Warfare Capabilities] coordonat de Franța, la care mai participă Belgia, Polonia, Spania și Suedia și care este relaționat cu proiectul EICACS.
Comentariul autorului: Deocamdată, mediul de luptă aerian este cel în care se manifestă o anumită urgență pentru dezvoltarea de sisteme de luptă autonome, care să și colaboreze. Cel mai probabil, urgența este cauzată de creșterea tensiunilor între marile puteri.
Aeronavele de luptă fără pilot sunt văzute pe viitor ca principalul mijloc de a rupe echilibrul într-o eventuală confruntare militară, care nu presupune întrebuințarea armelor nucleare, iar avioanele de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircrafts – CCA) sunt considerate cele mai potrivite să pătrundă în zonele puternic apărate antiaerian, fără să se riște viața echipajelor umane.
Cercetările la nivel mondial în domeniul CCA sunt în faza de început și vor presupune în viitor o adevărată revoluție în inteligența artificială pentru a se atinge un nivel minim acceptabil al autonomiei și colaborării între aeronavele fără pilot.
Cele mai mari progrese sunt înregistrate de SUA, unde deja s-au experimentat operațiile de bază ale zborului autonom (decolare, aterizare etc.) cu drone și chiar cu elicoptere controlate de inteligență artificială.
Se presupune că și China face unele experimente în acest sens, dar informațiile de acolo sunt puține și lipsite de detalii, cel mai probabil datorită cenzurii specifice regimurilor autocratice.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News