Aerostar, companie privată, e azi una din locomotivele industriei de apărare. Aici se efectuează anumite lucrări ce țin de mentenanța F-16, dar și a sistemelor HIMARS.
Tot aici industria dorește să se implice activ în modernizarea avioanelor de luptă F-16, modernizare care înseamnă trecerea la o nouă configurație.
Amintim că România a achiziționat recent 32 de F-16 din Norvegia. Primele 16 au aterizat deja în România, iar anul acesta vor ajunge și restul. Ultimele vor forma cea de-a treia escadrilă ce va fi dislocată, așa cum a anunțat DefenseRomania, la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu.
Pe lângă cele 32 de avioane F-16 din Norvegia, România achiziționase deja, în urmă cu mai mulți ani, o primă escadrilă formată din 17 avioane F-16 din Portugalia.
Prezent la podcastul Obiectiv EuroAtlantic realizat de Tudor Curtifan la DefenseRomania, Viorel Manole, directorul PATROMIL - organizație sub egida căreia se află mai multe companii private și de stat din industria de apărare - a confirmat că cei de la Aerostar avansează cu discuțiile cu gigantul american Lockheed Martin pentru ca modernizarea la următoarea configurație de F-16 să se facă la Bacău.
Avion F-16 Fighting Falcon din dotarea Escadrilei 48 Vânătoare. Foto: Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” de la Câmpia Turzii
„Discuțiile au fost de la început să se facă modernizarea la Aerostar. Am discutat recent cu domnul Grigore Filip care a rămas doar președinte al Consiliului de Administrație. Ei sunt în discuții pentru a se efectua această modernizare. Desigur, în discuții cu cei de la Lockheed Martin. Doar cei de la Lockheed pot să hotărască”, a afirmat Manole.
Întrebat dacă în caz contrar modernizarea s-ar putea face în Portugalia la OGMA, Manole a afirmat: „Cu cei de la OGMA din Portugalia, eu am mai spus-o mai în glumă mai în serios, când a apărut conceptul de „security of supply” (n.r. - securizarea lanțurilor de aprovizionare): Acționarul OGMA nu este statul portughez ci Embraer, companie din Brazilia. Nu e NATO, ba mai mult e BRICS”.
DefenseRomania a fost în urmă cu doi ani la OGMA, la invitația Embraer, unde au fost prezentate mai multe facilități, inclusiv cele unde se aflau pe lina de modernizare avioane F-16 Fighting Falcon portugheze ce se aflau atunci în proces de modernizare pentru trecerea la cea mai modernă versiune Block 70 Viper.
„Și-au luat cu siguranță niște măsuri (n.r. portughezii și americanii)”, a conchis directorul Patromil.
Avioanele F-16 AM/BM ale României vor trece la configurația M6.6
F-16 Fighting Falcon, România. Foto: Avioane de tip F-16 Fighting Falcon, într-un hangar la Baza Aeriană 86 Borcea, pe data de 15 decembrie 2016. Inquam Photos
Cele 32 de avioane F-16 norvegiene sunt în versiunea AM/BM, în configurație M6.5.2, iar contractul include și motoare de rezervă și suport logistic.
Prima escadrilă formată din 17 aeronave F-16 cumpărate din Portugalia e în configurație M5.2R, toate avioanele urmând să fie modernizate la configurația M6.6.
Configurația presupune diferite integrări software ce aduc compatibilități cu noi sisteme.
Pe lângă modernizarea configurației, amintim că la finalul anului 2023, Derco, o companie din grupul Lockheed Martin, a semnat un acord cu Aerostar S.A. pentru repararea trenurilor de aterizare, a roților și a frânelor în vederea asigurării mentenanței flotei de avioane F-16 a Forțelor Aeriene Române, reducând timpii de execuție și îmbunătățind logistica pentru pregătirea misiunii.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News