Pe 14 martie, la Berlin, OCCAR a găzduit reprezentanți ai Ambasadei Japoniei și ai Ministerului Apărării, în cadrul Agenției pentru Achiziții, Tehnologie și Logistică, pentru a se întâlni cu reprezentanți ai statelor membre participante – Franța, Germania, Italia și Spania – precum și cu contractorul principal, Airbus Defense and Space.
Eurodrone, photo source: Airbus
Japonia și-a exprimat inițial interesul pentru programul Eurodrone în septembrie anul trecut, după care directorul OCCAR, Joachim Sucker, a transmis o scrisoare de aprobare prin care a confirmat statutul de observator al Japoniei două luni mai târziu.
Ulterior, Sucker și-a exprimat aprecierea pentru angajamentul Japoniei, recunoscând importanța cooperării dintre Japonia și Europa în tehnologiile de apărare.
„Statutul de observator” se acordă statelor nemembre care doresc să se implice în activitățile programelor pe care le gestionează OCCAR. Alte state observatoare sunt Australia, în proiectul de vehicule de luptă pentru infanterie Boxer, pentru care a comandat 211 unități de recunoaștere ca parte a modernizării armatei sale, precum și Brazilia, care a obținut statutul de observator pentru programul de nave de sprijin logistic, în 2016.
Aceasta este o modalitate unică de a permite încheierea contractelor de export pentru sistemele europene de apărare încă din faza dezvoltării acestora, în condițiile în care atractivitatea pieței europene de apărare este destul de afectată de pătrunderea sistemelor militare americane în UE. Ca răspuns, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a lansat prima strategie industrială de apărare a Uniunii, prin care speră să stimuleze competitivitatea pe piața continentului.
Despres programul european Eurodrone, dezvoltarea unei drone MALE europene
Eurodrone, photo source: Airbus
Programul european de drone de altitudine medie și anduranță ridicată (MALE RPAS - Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft Systems), cunoscut și sub numele de Eurodrone, a fost lansat în 2016 și a depășit până acum câteva etape semnificative, inclusiv încheierea cu succes a unui studiu de definire a cerințelor comune între Germania, Franța, Italia și Spania.
Acest studiu, finalizat în 2018, a fost urmat de o revizuire a cerințelor de sistem (SRR) și de o revizuire preliminară a proiectării sistemului (SPDR). Următorii doi ani s-au concentrat pe elaborarea unei oferte și pe negocierea cu succes a unui contract cuprinzător care acoperă dezvoltarea, producția și suportul inițial în serviciu pentru 20 de sisteme.
În 2021, programul MALE RPAS a primit sprijin financiar din partea Comisiei Europene în cadrul Programului European de Dezvoltare Industrială pentru Apărare (EDIDP).
Airbus Defence and Space este antreprenorul principal, cu Leonardo și Dassault ca subcontractanți majori, contractul fiind oficializat la data de 24 februarie 2022.
OCCAR a negociat și semnat apoi un acord de grant cu partenerii industriali. Fabricarea primului prototip este planificată pentru acest an, livrarea aparatelor de serie fiind vizată până la sfârșitul deceniului.
Se așteaptă ca RPAS-ul european MALE să fie un factor esențial în operațiile viitoare de luptă, oferind națiunilor europene capabilități de ultimă generație și devenind un element cheie în pentru orice variantă de Sistem aerian de luptă viitor (FCAS) cum este denumit proiectul avionului european de luptă de generația a 6-a.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News