„În total, rușii au tras trei rachete asupra avionului. Este vorba fie de o rachetă antiaeriană ghidată de la complexul terestru S-400, fie de o rachetă aer-aer R-37”, a declarat o sursă oficială.
Circumstanțele sunt încă investigate.
Totuși, sursa exclude „focul prietenos” în această situație. Potrivit acestuia, în zona în care Ivanov executa misiunea, sistemele de apărare antiaeriană ucrainene nu ar fi putut funcționa.
Potrivit Forțelor Aeriene Ucrainene, Ivanov a murit sâmbătă, 12 aprilie. Locul și circumstanțele incidentului nu au fost comunicate oficial. Singura clarificare din partea Forțelor Aeriene este că a fost o misiune de luptă.
„A murit în luptă, apărându-și pământul natal de ocupanți... Astăzi, piloții de F-16 efectuează misiuni de luptă în diverse direcții aproape zilnic, în condiții incredibil de dificile, oferind acoperire avioanelor din grupurile de lovire și atacând ținte inamice”, se arată în raport.
Circumstanțele tragediei urmează să fie stabilite de o comisie interdepartamentală, care și-a început deja activitatea.
„Piloții ucraineni lucrează la maximumul capacităților umane și tehnice, riscându-și viața de fiecare dată în timp ce execută misiuni de luptă. Pavlo a fost unul dintre ei!”, se arată în comunicatul Forțelor Armate ale Ucrainei.
În seara zilei de 12 aprilie, președintele Volodimir Zelenski i-a acordat lui Ivanov titlul de Erou al Ucrainei pentru „curajul personal și eroismul demonstrat în apărarea suveranității statului și a integrității teritoriale a Ucrainei”.
Cuplul de fotografi ucraineni Konstantin și Vlada Lieberov a publicat pe Instagram fotografii cu pilotul Pavel Ivanov.
„Dormi liniștit, prietene. Îți mulțumesc pentru protecția ta. Îți mulțumesc pentru cer. Cel mai dureros lucru este că îmi amintesc cât de fericit ai fost când ai aflat că vei studia pe F-16”, se spunea în postare.
Locțiitorul comandantului Brigăzii 299 Aviație Tactică, Eroul Ucrainei Rostislav Lazarenko (indicativul de apel „Tunet”), și-a împărtășit și el amintirile despre Pavel Ivanov.
„Am fost atât de mândru că am reușit să te scoatem din misiunile de luptă și să te trimitem la pregătire pe F-16: unul dintre primii piloți ucraineni de F-16, un pilot de avioane de vânătoare-atac care, înainte de recalificare, a efectuat 130 de misiuni de luptă cu familia sa de luptători. Am fost atât de mândru când ai zburat prima dată pe F-16”, a scris el.
Lazarenko a remarcat că Ivanov nu a refuzat niciodată misiunile de luptă.
„N-ai refuzat niciodată misiunile de luptă și nici măcar nu știu dacă a fost vorba de o încredere atât de puternică în mine ca și comandant sau de o credință profundă în tine - pentru că ai fost un pilot cu adevărat puternic. Real. Fără patos, fără bravadă - doar tu, de încredere, cu caracter.”
Surse oficiale ruse nu au relatat încă despre doborârea unui avion F-16 ucrainean.
Cu toate acestea, unii bloggeri Z, în special canalul Telegram „Voivoda Veschaet”, care scrie despre aviația de prima linie, au declarat că avionul de vânătoare a fost doborât de rachete provenite de la sistemele de apărare antiaeriană rusești, probabil deasupra regiunii Sumy.
Același blogger relatase deja pe 19 martie despre doborârea unui F-16 ucrainean deasupra orașului Sumy, dar apoi această informație a fost negată de purtătorul de cuvânt al Comandamentului Forțelor Aeriene, Yuriy Ignat.
La mijlocul lunii martie, o înregistrare video cu un avion de vânătoare F-16 zburând deasupra orașului Sumy, filmată de un martor ocular, s-a răspândit pe rețelele de socializare ucrainene. Comandamentul Forțelor Aeriene al Forțelor Armate Ucrainene au cerut ucrainenilor să nu posteze public astfel de materiale foto și video.
Chiar și câteva secunde de înregistrare video disponibilă publicului pot deveni informații importante pentru inamic, au remarcat Forțele Armate Ucrainene. O amenințare deosebită o reprezintă înregistrările video ale aeronavelor militare care zboară deasupra zonelor din prima linie (în special, avioane de vânătoare F-16) cu geolocalizare, repere sau obiecte notabile.
„Piloții Forțelor Aeriene îndeplinesc eroic misiuni de luptă în fiecare zi în zonele de front, unde există un risc extrem de mare din partea rachetelor aer-aer inamice și a sistemelor de apărare aeriană inamice”, se arată în raport.
Pierderea aeronavei aflate sub comanda lui Pavlo Ivanov este a doua pierdere confirmată a unui pilot și a unui avion tip F-16 pe care Ucraina l-a primit în iulie 2024.
Prima astfel de tragedie a avut loc pe 26 august, când un avion pilotat de experimentatul pilot Oleksiy Mes (indicativul de apel „Munfish”) a respins un atac cu rachete rusești deasupra regiunilor vestice ale Ucrainei. A reușit să distrugă mai multe rachete de croazieră, apoi a căzut. Motivele oficiale pentru aceasta nu au fost încă numite.
Wall Street Journal consideră că avionul lui „Munfish” a fost doborât de „foc prietenos”, adică de o rachetă provenită de la un sistem de apărare antiaeriană ucrainean. Acest lucru s-a întâmplat deoarece, se presupune, că SUA nu au furnizat Ucrainei tehnologia necesară pentru a-și distinge propriile aeronave de cele străine în lupta aeriană.
La câteva zile după prăbușirea avionului F-16 din august anul trecut, președintele Zelenski l-a demis pe comandantul Forțelor Aeriene, Mykola Oleschuk. În luna martie a acestui an, pilotul Oleksiy Mes a primit titlul de Erou al Ucrainei.
Nota autorului: Forțele ruse au reluat în ultimele zile ofensiva pe direcția Kurk, devenită acum direcția Sumi. Informația a fost confirmată de comandantul-șef al Forțelor Armate ucrainene, generalul Sirski.
Pe 12 aprilie, s-a constatat o intensificare fără precedent a atacurilor rusești în această zonă. Potrivit informațiilor din raportul zilnic al Statului Major General ucrainean, privind desfășurarea operațiilor, aviația rusă a efectuat 71 de lovituri aeriene folosind 133 de bombe ghidate, pe direcția Kursk.
Este cel mai mare nivel de întrebuințare, de până acum, a aviației rusești pe această direcție și o creștere cu 50% față de ziua precedentă, fapt unic deocamdată în desfășurarea războiului. Acesta este un indiciu clar că forțele ruse au început o campanie de lovire masivă a liniei întâi ucrainene în scopul facilitării înaintării trupelor de la sol. Deja, pe 9 aprilie, se constatase o intensificare a loviturilor aeriene rusești cu bombe ghidate, pe direcția Kursk/Sumi.
La căderea bastionului ucrainean Avdiivka, în februarie 2024, principalul factor care a permis rușilor să înainteze a fost folosirea la scară largă a bombelor aeriene ghidate. Aceeași situație critică au remarcat-o militarii ucraineni și în cazul pierderii orașului Vugledar, capturat de ruși pe 1 octombrie 2024. În urma pierderii celor două fortărețe ucrainene, Avdiivka și Vuhledar, linia frontului a suferit relativ rapid, comparativ cu alte perioade, schimbări dramatice în defavoarea Ucrainei.
Acum este amenințat orașul ucrainean Sumi, care a reușit să reziste asediului în perioada februarie – martie 2022, fiind și el o poziție cheie în sistemul de apărare ucrainean.
În aceste condiții grave, nu poate fi exclus ca aviația ucraineană să fi încercat să angajeze chiar avioanele rusești care au lansat, pe 12 aprilie, bombe ghidate, pe direcția Kursk/Sumi, de la o distanță de 50 – 70 km de linia frontului.
Este de remarcat că rachetele rusești, presupuse că au fost întrebuințate în doborârea avionului ucrainean F-16, au rază lungă de acțiune – peste 150 km, atât R-37 cât și cea/cele folosite de sistemul S-400. De regulă, aceste capabilități antiaeriene cu rază lungă de acțiune se află la peste 150-200 km de linia frontului, iar dacă F-16 ucrainean nu a avut timp să iasă din raza de acțiune a rachetei rusești înseamnă că el s-a aflat, probabil, adânc în dispozitivul de luptă al forțelor ruse.
Deocamdată, sunt presupuneri dar dacă se confirmă, înseamnă că aviația ucraineană a dobândit suficientă experiență în acțiunile cu F-16, inclusiv în lupte aeriene. Astfel, F-16 a devenit un activ foarte important, fapt demonstrat inclusiv de demiterea comandantului Forțelor Aeriene ucrainene, Mikola Oleșciuk care, cu siguranță, mai pierduse avioane în acest război, chiar și în focuri prietenoase, dar nu F-16.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News