În cadrul contractelor de cercetare și dezvoltare cu DARPA, Boeing și Lockheed Martin au proiectat două prototipuri de avion ,,X-Plane'', ca parte a programului Next Generation Air Dominance (NGAD)”, se menționează într-un comunicat de presă al DARPA. „Aceste aeronave au zburat pentru prima dată în 2019 și 2022, înregistrând câteva sute de ore fiecare”.
Prin urmare, aeronava Boeing, care a zburat pentru prima dată în 2019, pare să fie prototipul pe care Dr. Will Roper, pe atunci asistent pentru achiziții al Secretarului U.S. Air Force, l-a anunțat în 2020. „Am construit și am pilotat deja un ,,flight demonstrator'' la scară reală în lumea reală și am doborât recorduri în acest sens”, a declarat Roper în timpul Conferinței Air, Space and Cyber 2020.
La momentul respect, în 2020 când Will Roper a făcut acest anunţ, o mare parte din detaliile tehnice erau clasificate, ceea ce a dus la numeroase întrebări fără răspuns cu privire la aspecte precum producătorul, calendarul de dezvoltare, detaliile zborului inițial, designul aeronavei și capacitatea operațională, dacă este fără pilot sau poate fi opțional cu pilot, caracteristicile sale de stealth redusă și posibilitatea de a atinge viteze supersonice sau hipersonice.
În ceea ce privește al doilea avion X, prototipul construit de Lockheed Martin care a zburat în 2022, aceasta este prima să recunoaștere oficială. În același timp, fostul secretar al Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a dezvăluit în 2023 existența unei inițiative secrete a mai multor agenții privind proiectul ,,X-Plane'', care a pregătit terenul pentru programul Next Generation Air Dominance (NGAD). Deși nu a specificat numărul de prototipuri, s-a lăsat să se înțeleagă că au fost implicați mai mulți, aminteşte publicaţia The Aviationist.
Rapoartele sugerează că până la trei aeronave prototip au participat la program. Întrucât Boeing și Lockheed Martin au contribuit cu două dintre avioanele prinse în proiectul ,,X-Plane'', se speculează că al treilea ar fi putut proveni de la Northrop Grumman, deși compania a ales să se retragă din inițiativa NGAD în calitate de contractant principal în 2023.
Pentru a descrie efortul din spatele selecţiei între cele două avioane prototip, DARPA a citat declarația șefului Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA, generalul David Allvin: „În ultimii cinci ani, proiectul ,,X-Plane'' pentru acest avion au pus în liniște bazele aeronavei F-47 - zburând sute de ore, testând concepte de ultimă oră și dovedind că putem forţa limitele tehnologiei cu încredere”.
Amintim că, Boeing a obținut recent contractul pentru a avansa dezvoltarea proiectului său F-47 pentru programul NGAD. Iată un rezumat al principalelor detalii publicate până în prezent. După luni de incertitudine, Boeing a obținut în cele din urmă contractul pentru dezvoltarea avionului de vânătoare cu echipaj uman Next-Generation Air Dominance al Forțelor Aeriene ale SUA.
Președintele SUA, Donald Trump, împreună cu secretarul apărării, Pete Hegseth, și șeful Forțelor Aeriene ale SUA, generalul David Allvin, au făcut anunțul din Biroul Oval, descriind noul F-47 drept primul avion de vânătoare din lume de generația a șasea.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News