Piloții au acționat ca la carte și au aterizat imediat, fără că vreunul dintre militarii care tocmai coborâseră în rapel din aparat să fi fost rănit. Informația a fost publicată pe surse de Televiziunea Română.
Specialiștii consultați de TVR spun că astfel de incidente pot apărea la orice tip de aparat și că doar ancheta va arăta de ce a cedat motorul.
Aparatul SOCAT pare că a pierdut motorul din dreapta imediat după ce luptătorii din forțele speciale au atins pământul și au dat drumul frânghiilor.
Incidentul a avut loc în urma cu o lună, la exercițiul internațional Junction Strike. Niciunul dintre luptătorii din forțele speciale care au coborât în rapel din aparat și nimeni de la bord nu a fost rănit.
Potrivit Ministerului Apărării, zborul cu aparatele IAR 330 a fost reluat abia după verificarea întregii flote.
În legătură cu acest incident, TVR îl citează pe George Ciochină, fost pilot militar cu peste 4.000 de ore de zbor, foarte multe chiar pe elicoptere IAR 330 Puma sau SOCAT. Acesta spune că, în ciuda vechimii, elicopterele Forțelor Aeriene sunt foarte sigure și ușor de întreținut.
IAR 330 Puma SOCAT
Potrivit datelor MApN, cu o greutate de 7.400 kg, elicopterele IAR 330 Puma SOCAT dispun de două motoare turbopropulsoare TURMO IV B, cu o putere de 1400 CP fiecare.
În concordanţă cu prevederile Tratatului de la Viena, România poate deţine elicoptere de atac. Ministerul Apărării a decis ca programul de achiziţie în acest domeniu să se concretizeze în: elicoptere de atac, construite de industria aeronautică română sub licenţă (program anulat în anul 1999) si elicoptere IAR-330 "Puma" modernizate în varianta SOCAT, variantă ce include un nou sistem de armament si avionică, potrivit datelor disponibile pe ROAF.
Cele doua programe urmau să fie dezvoltate de SC IAR SA Braşov. Configuraţia de bază a fost stabilită în 1992 - PUMA 2000. În extensia acestei configuraţii a rezultat elicopterul IAR-330 Puma “SOCAT” (Sistem Optronic de Cercetare şi Anti-Tanc) destinat luptei antitanc.
Compania israeliana Elbit Systems Ltd. a fost agreată în 1994 ca furnizor de sisteme, iar în septembrie 1995 a fost semnat contractul pentru modernizarea a 24 de elicoptere IAR-330L Puma cu sistemul SOCAT.
Programul a început in 1996 ca o activitate în comun între Ministerul Apărării Naţionale, SC IAR SA Braşov şi Elbit Systems. Primul IAR-330 SOCAT a avut numărul 28 şi a efectuat zborul inaugural pe 26 mai 1998. Al doilea prototip IAR-330L Puma SOCAT, având numărul de înmatriculare 41, a efectuat primul zbor în data de 23 octombrie 1999 la ora 13.00, de pe aerodromul SC IAR SA Braşov.
Programul a fost finalizat la începutul anului 2005.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News