Un avion de vânătoare rusesc de tip Su-57 a aterizat pentru prima dată la o bază aeriană din Iran

Ionel Copcea |
Data publicării:
Avion Su-57 la o baza aeriana din Iran. Sursa foto: Satellite image 2025 Maxar Technologies.
Avion Su-57 la o baza aeriana din Iran. Sursa foto: Satellite image 2025 Maxar Technologies.

Un avion rusesc de tip Su-57 a aterizat la Baza 9 Aviație Tactică  a Iranului din Bandar Abbas, în partea de sud-est a țării, în timp ce se întorcea de la AeroIndia 2025 și a rămas blocat la sol după ce a întâmpinat probleme la motor.

Imagini și videoclipuri care arată un T-50 (așa cum sunt cunoscute prototipurile Su-57) la sol la Baza 9 Aviație Tactică  din Bandar Abbas au început să circule online. Este pentru prima dată când avionul avansat a fost fotografiat în Iran.

Aeronava, cu numărul de bord 054 albastru, este de fapt prototipul T-50-4, care a vizitat recent India. Avionul s-a oprit în Iran pe drumul de întoarcere spre Rusia de la AeroIndia 2025, unde a făcut demonstrații în fața mulțimii și a armatei, la care Rusia și-a prezentat cel mai avansat avion de luptă. Nu a apărut încă nicio fotografie a aeronavei în timpul unei eventuale escale în Iran, în drum spre India.

Youtube video image

Pe lângă imaginile de pe rețelele de socializare, imagini din satelit obținute de The War Zone arată avionul Su-57 la baza din Iran. Aeronava a fost văzută parcată în dreapta unui avion cargo Il-76, care a fost prezent și el în India în timpul spectacolului aerian internațional pentru a sprijini avionul de vânătoare.

Mai mult, aceeași imagine arată două aeronave P-3C Orion fabricate în SUA pe rampa de la baza aeriană iraniană. De fapt, IRIAF (Forțele Aeriene ale Republicii Islamice Iran) dețin diverse avioane fabricate în SUA, cum ar fi F-14, F-4, F-5, C-130 și P-3C, pe care țara le-a achiziționat înainte de Revoluția Islamică din 1979.

În prezent nu este clar dacă avionul Su-57 a părăsit Iranul. Videoclipurile care arată Su-57 părăsind baza au circulat online din 20 februarie 2025. Cu toate acestea, există și rapoarte că avionul, care s-a oprit inițial în Iran pentru a realimenta, a avut probleme cu motorul la scurt timp după decolare și a fost forțat să se întoarcă la bază pentru întreținere.

Avionul a încercat apoi să plece a doua zi, când a întâmpinat din nou probleme și a trebuit să efectueze o a doua aterizare de urgență. Fotografiile arată, de asemenea, Su-57 fără baldachinul său după presupusa a doua aterizare de urgență. Aceste rapoarte nu sunt confirmate, dar ar putea fi plauzibile, având în vedere că imaginile din satelit din 21 februarie arată că avionul este încă la bază și, după cum se știe, Su-57 are o relație problematică cu motoarele sale.

Până în prezent, Su-57 a vizitat doar țări cu legături foarte strânse cu Rusia, cum ar fi China și India. Ca atare, vizita arată legătura puternică dintre Iran și Rusia, care se reflectă și în inventarul IRIAF: pe lângă vechile avioane de luptă fabricate în SUA încă în serviciu, Iranul operează și avioane sovietice și rusești precum Su-24, MiG-29 și YAK-130. În plus, Iranul susține, de asemenea, că este în curs de a primi avioane de luptă avansate Su-35S de la ruși. Nu este clar dacă Su-57 a fost inspectat de vreun ofițer iranian pe timpul staționării în Iran.

Avionul Su-57 și-a făcut debutul internațional în noiembrie anul trecut, când a făcut o călătorie la Zhuhai, un oraș din sudul Chinei, pentru Biennial Airshow China. T-50 cu numerele 054 albastru și 057 albastru au participat la spectacol. În timp ce 054 a fost folosit ca demonstrator de zbor și a efectuat o demonstrație scurtă, dar interesantă în fiecare zi a spectacolului, 057 a servit ca demonstrator static și nu a zburat, devenind un punct culminant în parcul de afișare statică.

În drum spre și dinspre Zhuhai, T-50 054 albastru a zburat prin Taiyuan, un aeroport din nordul Chinei. Pe de altă parte, 057 albastru a zburat la bordul unui An-124 al Forțelor Aerocosmice ruse care a zburat fără opriri intermediare în China.

T-50 a fost din nou în centrul atenției la o expoziție globală de aviație în timpul AeroIndia menționată mai sus. Prototipul cu numărul de bord 054 albastru a fost din nou structura afișată și a fost pilotată de pilotul șef de testare al Sukhoi, Serghei Bogdan (care a zburat și el în China). Evenimentul a atras atenția la nivel mondial, deoarece un avion de vânătoare F-35A al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite a participat și a zburat la expoziție, marcând prima dată când cele două aeronave de generația a cincea s-au întâlnit față în față.

 

 

 

 

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel