UE își construiește puterea militară. Apărare europeană începe să prindă contur

H.D. Hartmann |
Data publicării:
Rachete MBDA Storm Storm Shadow/SCLAP, integrate pe un Tornado ce aparține Italiei Sursă: MBDA
EXCLUSIV
Rachete MBDA Storm Storm Shadow/SCLAP, integrate pe un Tornado ce aparține Italiei Sursă: MBDA

De mai mulți ani, Agenția Europeană de Apărare a identificat ca fiind necesar imperioasă sporirea capacităților de realimentare aeriană europeană. 

Astfel că în anul 2012 a fost creată flota multinaționale de transport multirol, echipată cu Airbus A330 MRTT.  Mai mult, a fost scris un adevărat alfabet cu nenumărate litere, combinate între ele, care să reflecte nu numai prezența mai multor națiuni implicate dar și originea diverselor inițiative de apărare europene. La început, desigur că aceste noi inițiative și mecanisme europene de cooperare în domeniul apărării să fi fost mai lente, dar ele încurajează o mai mare colectare și partajare a activelor, stimulând finanțarea pentru cercetare și dezvoltare, încurajând țările cu cerințe similare să lucreze împreună și, mai ales, ajutând națiunile europene să evite repetarea greșelilor făcute după criza financiară globală din 2008. Și, în curând, după ce criza pandemică va fi controlată aceste programe comune europene vor putea ajuta la renașterea infrastructurii industriale de apărare a Europei.

Agenții precum Agenția Europeană de Apărare (EDA) și inițiativele precum Fondul European de Apărare (FED), Cooperarea Structurată Permanentă (PESCO), Acțiunea pregătitoare pentru cercetarea în domeniul apărării (PADR) și Programul european de dezvoltare industrială în apărare (EDIDP) au apărut ca urmare a eforturilor Uniunii Europeane (UE) și Comisiei Europeane (CE). Toate aceste inițiative solicită efortul permanent al statele membre ale UE pentru a avea responsabilitatea propriei lor securitate și să fie mai puțin dependente de eforturile depuse de către SUA.

 

Cooperarea europeană există. Marea întrebare în ceea ce privește apărarea europeană

 

Marea întrebare este dacă guvernele statelor membre UE pot depăși tendințele naționaliste, izolaționiste în materie de tehnologie militară și marile traume ale trecutului pentru a fi mai deschise la cooperare inter europeană. Și dacă da, vor produce aceste proiecte pan europene ceva tangibil?

Căci dacă ne uităm în istorie, cooperarea europeană în domeniul apărării a existat în diferite forme de zeci de ani, prin dezvoltarea programului Tornado de către Germania, Italia și Marea Britanie; proiectul franco-german la linia C-160 Transall și racheta MBDA Meteor, la care au participat Germania, Italia, Franța, Suedia și Marea Britanie.

Diferența de data aceasta este că, în trecut, astfel de relații au fost create de guvernele naționale, dar noile proiecte de cooperare sunt stimulate central cu banii UE și CE, în încercarea evidentă de a schimba percepția că astfel planuri pot costa mai puțin dacă sunt finanțate de către statele individuale. Eforturile comune se aplică acum unei multitudini de programe, mari și mici, și nu doar celor considerate nepoluante sau complexe.

Spre exemplu, crearea unității multinaționale de aparate multirol (MRTT), care va folosi cooperarea între șase națiuni - Belgia, Republica Cehă, Germania, Luxemburg, Olanda și Norvegia – va opera în comun o flotă de Airbus A330 MRTT. După mai mult de opt ani de la declanșarea inițiativei de colectare și partajare a resurselor, numărul de avioanede alimentare cu combustibil aerian disponibile națiunilor europene, a crescut simțitor, guvernele naționale doar plătind orele de zbor anual. Primul dintre astfel de avioane a fost livrat în Olanda la începutul lunii iulie 2020.

Atunci când forțele aeriene aliate au început misiuni de zbor asupra Libiei în 2011, nu aveau resurse aeriene sau suficiente echipamente pentru războiul electronic și de informații, pentru supraveghere și capacități de recunoaștere, pentru a găsi și identifica  ținte, fapt care le-a obligat să se bazeze  pe activele americane pe care Washingtonul a fost reticent să le ofere.

 

Lecții de istorie militară pentru UE

 

Aceste lecții din istoria militară recentă au început să fie luate în considerare doar atunci când situația europeană de securitate s-a deteriorat rapid. Primăvara arabă, care a cauzat prăbușirea guvernului Muammar Ghaddifi în Libia și a continuat să se răspândească în Africa de Nord și Orientul Mijlociu, provocând instabilitate la marginea Mediteranei, a fost urmată rapid în 2014 de insurecția susținută de Rusia în Ucraina de Est și anexarea Crimeei. Această succesiune de evenimente a evidențiat o realitate prin care liderii europeni au înțeles că au nevoie pentru a se acționa împreună.

Plecarea Marii Britanii din Uniunea Europeană a oferit UE și CE impulsul pentru cooperarea consolidată în domeniul apărării, mai ales că Londra rezistase de multe ori la asemenea tentative ale Europei continentale. Linia britanică a fost întotdeauna aceea că UE nu ar trebui să dezvolte anumite mecanisme sau capacităț militare care ar putea dubla rolul și locul NATO.

Potrivit CE, lipsa cooperării în domeniul apărării dintre statele membre costă între 25-100 de miliarde de euro din cauza unor probleme precum redundanța eforturilor individuale și paralelismul misiunilor. De asemenea 80% din achiziții și 90% din cercetare și tehnologie sunt realizate numai pe bază națională. CE susține că o cooperare consolidată între statele membre ar putea reduce cheltuielile anuale de apărare în toată Europa cu 30% prin colectarea achizițiilor. FED a fost înființat pentru a stimula proiectele de dezvoltare comună și pentru a oferi cofinanțare dacă mai multe națiuni membre cumpără în mare capacitate între ele. Aceasta a fost precedată de PADR și EDIDP, o serie de programe pregătitoare. PADR și EDIDP testează modul în care instituțiile și mecanismele de finanțare funcționează și ajută la generarea unui zgomot în industrie.

 

EuroDrone și alte inițiative europene

 

Aceste programe au început să ofere beneficii în iunie, când CE a anunțat 205 milioane de euro finanțare pentru a sprijini 16 inițiative PADR și EDIDP. Au fost finanțate proiecte care includ dezvoltarea unui sistem de aeronave tactice fără pilot observabile, cercetări privind încărcările utile de observație de înaltă rezoluție pentru sateliți și studii pentru un sistem de rachete pe câmpuri de luptă bazat pe terenuri de luptă dincolo de vizualizare, care au fost finanțate crearea FED.

Asistența directă este, de asemenea, prevăzută pentru două proiecte la scară largă, inclusiv sistemul de aeronave cu rezistență lungă EuroDrone, de înaltă durată, dezvoltat de Franța, Germania, Italia și Spania, precum și pentru programul european Secure Software-Defined Radio (ESSOR).

Unele dintre inițiativele PADR și EDIDP sunt legate de cealaltă inițiativă majoră, PESCO. Condus de Agenția Europeană de Apărare și Serviciul de Acțiune Externă al UE, PESCO solicită statelor membre europene să-și asume angajamente obligatorii de a investi și dezvolta capacitățile de apărare.

Proiectele PESCO vor putea primi finanțare din partea FED. În prezent, există aproximativ 47 de proiecte PESCO susținute de 25 de state membre. Multe dintre proiecte sunt programe aerospațiale. Unul este avertizarea și interceptarea în timp cu programul de supraveghere TheatER (Twister), bazat pe spațiu - condus de Franța și sprijinit de Finlanda, Italia, Olanda și Spania - pentru a dezvolta o capacitate de a urmări și de a contracara amenințările emergente, inclusiv planorile hipersonice și croaziera supersonică. rachete. Un alt, Airborne Electronic Attack, condus de Spania, cu sprijinul Franței și Suediei, solicită dezvoltarea comună a unui atac electronic montat pe pod și capabilitatea de contramăsurare pentru aeronave de luptă. Programele PESCO sunt, de asemenea, axate pe antrenament, activitatea forțelor comune și pe internet.

 

Apărarea europeană devine o realitate

 

Deși există dezbateri privind eficiența inițiativelor PESCO și dacă acestea vor oferi noi capacități militare în viitor, principiul dezvoltării unei apărări europene continentale comune devine pe zi ce trece o realitate. 

Iar această realitate va schimba balanța de securitate nord atlantică și în special mecanismul de infuență în spațiile de control asupra unor zone vitale, cum ar fi Golful Oman, Marea Chinei de Sud, Mediterana sau Marea Neagră. UE începe să devină, cu multele sale procese birocratice, o putere militară.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel