Forțele ucrainene și ruse își epuizează rând pe rând capabilitățile ofensive în operații terestre costisitoare. La fel ca în Primul Război Mondial, fronturile sunt blocate. Încercările disperate de a deschide noi direcții de ofensivă chiar și aruncând în lupte foarte mulți militari sunt dejucate. Tentativa rusă eșuată din regiunea Harkov de a surprinde apărarea ucraineană este cel mai recent exemplu al imposibilității de a manevra atunci când forțele beligerante sunt sensibil egale.
În aceste condiții, singura modalitate de a dezechilibra frontul este aducerea unui schimbător de joc. Iar singura forță, care nu a fost până în prezent exploatată la potențialul ei, este cea aeriană, în actualul context înțelegându-se aviația în special și mai puțin apărarea antiaeriană. În cel de-al Doilea Război Mondial, cei care au reușit să folosească avioanele la o scară mai mare au câștigat.
De unde ar putea proveni atât de rapid avioanele de luptă atât de necesare ucrainenilor pentru a învinge?
Pe 14 iunie, miniștrii Apărării NATO au încheiat o reuniune de două zile pentru a pregăti Summitul de la Washington. Cu acea ocazie, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a declarat că „în următorii cinci ani, aliații NATO din Europa și Canada intenționează să achiziționeze (…) 850 de avioane moderne - majoritatea F-35 de generația a cincea”.
O parte din cele 850 de aeronave care vor intra în țările Alianței nord-atlantice se vor adăuga capabilităților existente, în timp ce altele vor înlocui unu la unu avioane de luptă de generația a patra. Dacă doar un sfert din avioanele noi vor fi pentru a schimba pe cele mai vechi atunci, în următorii cinci ani, aproximativ 200 de avioane de luptă, din care unele în stadii de uzură avansată, vor deveni disponibile pentru a fi trimise Ucrainei.
Avionul F-16 este de departe cel mai întrebuințat și la care vor renunța multe țări NATO pentru a face loc F-35
Belgia va retrage peste 40 de avioane F-16A/B și deja s-a angajat să trimită 30 dintre ele Ucrainei până în 2028. Canada are o flotă de 80 de avioane CF-18A/B Hornet care va fi înlocuită în perioada 2026 – 2032 cu F-35A. Pe măsura disponibilizării, aproximativ 30 de aeronave ar ar putea fi trimise Ucrainei, în următorii cinci ani.
Avioanele F-16 daneze, 30 la număr, vor fi vândute Argentinei și nu vor mai intra în calcul pentru Ucraina, deși până vor ateriza în America de Sud nimic nu este bătut în cuie. Finlanda va disponibiliza avioane 54 de avioane F/A-18C Hornet până în 2030 pentru a le înlocui cu F-35.
Franța, deși a modernizat și continuă să-și modernizeze pentru nevoile proprii o bună parte din flota Mirage-2000, va avea probabil în jur de 20 – 30 de aeronave disponibile pentru Ucraina. Oricum, Parisul a anunțat că va trimite aeronave de acest tip Ucrainei. Dacă se adaugă și avioanele mai vechi, scoase din uz – Super Etendard, Franța ar putea trimite Ucrainei aproape 100 de aeronave.
Germania are aproape 90 de avioane Panavia Tornado, din care 21 sunt echipate pentru misiuni de suprimare a apărării antiaeriene (SEAD). Procesul de înlocuire cu F-35 și Eurofighter Typhoon EK (pentru cele SEAD) va începe în 2025 și se va încheia în 2030. Deci, Ucraina ar putea primi din Germania până la 30 – 40 de avioane în următorii cinci ani.
Italia intenționează să achiziționeze 75 de avioane F-35 (60 F-35A și 15 F-35B) pentru Forțele Aeriene, a căror livrare ar trebui să fie finalizată în 2027. Acestea vor înlocui flota Panavia Tornado de aproape 50 de aeronave.
Olanda va înlocui toate cele 42 de avioane F-16. Deja, în iunie 2024 a fost anunțat că vor fi transferate Ucrainei 20 de avioane și, foarte probabil, celelalte vor avea și ele aceeași destinație pe măsură ce vor fi înlocuite cu F-35.
În 2023, Norvegia a retras din serviciu ultimul F-16 dintr-o flotă de 57 de avioane. Dintre acestea 32 au fost vândute României, iar restul de 25 ar putea merge în Ucraina.
Suedia și-a manifestat disponibilitatea pentru a furniza Ucrainei avioane Gripen dar, în mai 2024 planurile au fost suspendate pentru ca Forțele Aeriene ucrainene să se concentreze pe asimilarea F-16.
Marea Britanie a finalizat în 2029 retragerea unei flote de aproape 100 de avioane de luptă Panavia Tornado, cu o vechime impresionantă de aproape 40 de ani.
În total, Ucraina ar putea primi în următorii cinci ani până la 80 de avioane F-16, 60 de F-18 Hornet, 30 de Mirage-2000, 70 Super Etendard și aproape 150 de Panavia Tornado, ceea ce ar duce totalul disponibil la 390 de aeronave. Cele mai capabile dintre acestea sunt F-16, F-18 și Mirage-200 care sunt estimate la un total de 170.
Pe lângă acestea ar mai intra în calcul și avioanele Mirage-2000 ale Greciei care vor fi și ele scoase din uz în anii următori, dar deocamdată guvernul elen nu intenționează să le transfere Ucrainei.
Numărul de aproape 400 de avioane de luptă care vor fi disponibile pentru Ucraina în următorii ani, poate da speranța că jocul pe câmpul de luptă poate fi schimbat. Mai pot veni avioane în plus din SUA, dar deocamdată administrația americană nu a anunțat vreo intenție de a trimite aeronave de luptă Ucrainei.
Mozaicul mare de tipuri de avioane poate fi descurajant, dar aviația pare în prezent singurul schimbător de joc care poate fi adus într-un timp oportun. Atât Ucraina cât și NATO trebuie să profite de oportunitate. Războiul ruso-ucrainean este încă în faza întrebuințării a ceea ce este în depozite. Așa cum Rusia și-a valorificat supremația în blindate majoritatea produse în timpul Războiului Rece, la fel NATO este obligată să-și valorifice supremația aeriană din aceeași perioadă.
Sunt aceste aeronave suficient de bune pentru a depăși aviația și apărarea antiaeriană rusă?
Deocamdată, nu se poate spune cu certitudine că vor avea un succes deosebit. Dar, ceea ce se știe cu siguranță este că, rușii, în pofida a ceea ce se spunea și se credea că sunt foarte avansați în războiul electronic (EW), nu au confirmat în război. Avioanele lor nu pot contracara electronic rachetele antiaeriene ucrainene, în mare parte de proveniență occidentală și de aceea stau încă la mare distanță de linia frontului.
În plus, puternicele lor sisteme de apărare antiaeriană S-400 și S-300 au fost în repetate rânduri lovite de rachetele și dronele ucrainene. Se evidențiază astfel, fie o slabă organizare generală a arhitecturii de apărare antiaeriană a trupelor ruse, fie mari lacune în domeniul războiului electronic, fie amândouă.
De cealaltă parte, abordarea generală a NATO a fost de protecție a forței, oricare ar fi ea aeriană, terestră sau navală. Investițiile în mijloace de război electronic au fost imense iar faptul că o rachetă Patriot distruge sigur o rachetă balistică rusească este și ca urmare a supremației occidentale în materie de război electronic.
Nivelul de performanță la care au ajuns Forțele Aeriene ale SUA (USAF) în materie de război electronic este unul de-a dreptul impresionant. În mai puțin de trei ore este actualizat software-ul EW pentru mai mult de jumătate din cele de 70 de sisteme EW din inventarul USAF, potrivit unei declarații din iunie 2024 a colonelului Josh Koslov, comandantul Aripii 350 Război de Spectru. Deși Koslov nu intră în amănunte, este posibil ca cele trei ore să includă tot procesul de interceptare formă de undă inamică, analiză, găsire soluție și upgrade pe avion chiar dacă acesta este în zbor. Acest lucru ar însemna atingerea reperului de război electronic cognitiv, estimat undeva la peste 20 de ani. Koslov neagă că s-a ajuns în acest stadiu avansat de cunoaștere, considerat Sfântul Graal al războiului electronic.
În prezent, luptele sunt câștigate aproape în totalitate de supremația în EW. Deși avioanele F-16 care vor fi trimise Ucrainei sunt vechi, cel mai probabil, vor primi cele mai noi actualizări în materie de război electronic, deoarece NATO are tot interesul pentru ca aceste avioane să supraviețuiască cât mai mult.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News