Ucraina va primi aproximativ 70 de avioane F-16 Fighting Falcon. Dintre acestea 42 vor fi donate de Țările de Jos (Olanda) și 19 vor proveni din Danemarca. Un al treilea donator de F-16 pentru Ucraina este Norvegia. Nu există o cifră oficială încă, dar se vorbește de la 5 la 12 avioane donate.
La Fetești, în cadrul Bazei 86 Aeriană Borcea, România împreună cu aliații a constituit în timp record, cu implicarea directă și a Lockheed Martin, un centru de antrenament pentru piloții de F-16. De acest centru vor beneficia în primul rând piloții români, în contextul în care vor ajunge și în țara noastră un număr mare de avioane F-16 achiziționate din Norvegia, dar și piloții aliați, în speță ucraineni.
Perspective privind F-16 pentru Ucraina sunt cel mai rapid abia în vara lui 2024.
Desigur, una din provocări va fi modul în care piloții ucraineni vor reuși să se adapteze pe F-16. Experții precizează că e nevoie de aproximativ 6 luni pentru operațiuni simple de decolare, aterizare, etc, dar de cel puțin un an doi pentru a beneficia de capabilitățile F-16 la maximum.
În plus, nimeni nu se așteaptă ca F-16 să fie un „glonț de argint”, dar avioanele de producție americană, mult mai performante decât actualele MiG-29 ucrainene, vor ajuta Ucraina să reziste pe linia frontului.
Probleme vor fi însă în ceea ce privește infrastructura pentru aceste avioane.
F-16, un avion performant dar fragil. Pistele netede vor fi principala provocare pentru Ucraina, nu neapărat pregătirea piloților
Avioane de luptă F-16 Fighting Falcon ale SUA. Photo credit: National Guard
O amplă analiză a celor de la Reuters, care s-au consultat cu experți militari, atrage atenția asupra F-16 și a infrastructurii, avioanele de producție americană fiind pe atât de performante, dar pe atât de fragile.
Kelly A. Grieco, Senior Fellow with the Reimagining US Grand Strategy Program în cadrul Stimson Cente, precizează că F-16 vor putea transporta un tip mai diversificat de armament în comparație MiG-29, Su-27 și Su-25 de producție sovietică, iar versiunile pe care le va primi Ucraina vor beneficia și de radare mai performante decât cele montate pe avioanele sovietice.
Problemele, atrage atenția expertul, vor fi de infrastructură, nu neapărat de pregătirea piloților.
În fond avioanele F-16 au nevoie de o „pistă curată” pentru decolare și aterizare. Pe pistele actuale din Ucraina, utilizarea F-16 în momentul actual e una riscantă.
„F-16 e un avion pretențios, un avion fragil. E o aeronavă care are nevoie de o pistă lungă și cu adevărat netedă. Pentru a compensa forțele ucrainene vor trebui să efectueze operațiuni ample de mentenanță a infrastructurii asupra suprafețelor pistelor, ceea ce va fi o provocare majoră pe timp de război”, mai precizează Grieco.
Amintim că recent Rusia a amenințat în mod direct România și Polonia cu războiul în cazul în care F-16 ucrainene vor efectua misiuni împotriva ocupantului rus de pe aerodromurile românești sau poloneze. România a fost numită direct la Moscova, ca potențial țintă pentru rachetele rusești, în cazul în care avioanele F-16 Fighting Falcon donate Ucrainei vor efectua misiuni de pe aeroporturile din țara noastră.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News