Patru țări au confirmat până acum că sunt gata să își transfere avioane de luptă F-16 în Ucraina - Danemarca, Țările de Jos, Belgia și Norvegi. Dar aceste avioane vor ajunge treptat pe parcursul mai multor ani. Numărul lor exact este necunoscut și nu a fost dezvăluit. Numărul preliminar care poate fi găsit în sursele deschise este de aproximativ 60 de unități.
Șeful Forțelor Aeriene Ucrainene, Serhii Holubtsov, a declarat că unele aeronave F-16 vor rămâne pe aeroporturi străine, unde vor fi folosite pentru pregătirea piloților și, de asemenea, pentru rotație.
„Trebuie remarcat că nu toate avioanele pe care le va primi Ucraina vor fi în Ucraina”, a spus Holubtsov în interviu . „Vor fi avioane în Ucraina. Dar unele vor rămâne în centrele în care piloții noștri și personalul de zbor sunt instruiți. Vor rămâne în baze aeriene securizate din afara Ucrainei, astfel încât să nu fie ținta unui atac. ”, a adăugat el.
Deputatul rus Andrei Kartapolov (președintele Comisiei de Apărare a Dumei (camera inferioară a Parlamentului Rusiei) nu este de acord cu faptul că avioanele de luptă ucrainene de pe aeroporturile străine nu vor fi o țintă. Potrivit acestuia, toate aeroporturile din care avioanele vor lua parte la acțiuni de luptă împotriva Federației Ruse sunt ținte militare legitime.
De ce subiectul este un nou fake news folosit de Rusia
În urmă cu două luni și jumătate, Putin a fost primul care a avertizat că, dacă F-16-urile ar fi folosite din baze din țări terțe, pentru Moscova acestea „ar fi o țintă legitimă, indiferent unde s-ar afla”.
Așa cum arătat și oficialul ucrainean, avioanele F-16 păstrate în bazele aeriene din străinătate vor constitui rezerva pentru a înlocui aeronavele defecte/aflate în mentenanță în timpul întreținerii de rutină, ”astfel încât să avem un anumit număr de aeronave în flota operațională”, a explicat Holubtsov.
O parte dintre aeronavele F-16 se va afla în străinătate pentru a asigura o rezervă în situația în care aeronavele F-16 din Ucraina au nevoie de reparații sau sunt pierdute în misiuni de luptă.
Este mai mult decât evident că aeronavele F-16 din străinătate nu vor fi folosite pentru misiuni de luptă, fiind prea departe de linia frontului. ”Întrucât raza de luptă a F-16 este de aproximativ 500-600 de kilometri, este imposibil din punct de vedere tehnic să se efectueze zboruri de luptă de pe teritoriul țărilor vecine”, a clarificat și expertul ucrainean Ivan Kirichevsky.
Pentru o bună perioadă de timp, ucrainenii nu vor avea suficienți piloți pentru toate F-16, iar o parte dintre aeronave trebuie depozitate. Astfel că, un alt motiv pentru care unele F-16 vor rămâne în străinătate ar putea fi lipsa de sisteme de apărare aeriană a Ucrainei.
Aerodromul unde se vor baza aceste avioanele de luptă va trebui acoperit cu sisteme puternice de apărare aeriană multistrat format, spre exemplu, din Patriot, NASAMS și Gepard.
Cu toate astea, un număr mai mare de F-16 ar necesita ca aceste aeronave să fie dispersate pe diferite aerodromuri, ceea ce va necesita mai multe astfel de sisteme ”De aceea, comanda noastră are în vedere opțiunea de a permite unora dintre aeronave să rămână aici și să efectueze misiuni de luptă, iar unele F-16 să fie depozitate în străinătate”, mai crede Ivan Kirichevsky.
Ca principiu, nu este nicio diferență între ce se întâmplă acum (când unele state modernizează pe teritoriul lor aeronave F-16 care vor fi predate Ucrainei) și scenariul în care o parte dintre aeronave vor rămâne depozitate în baze aeriene din afara Ucrainei.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News