Problema a fost dezbătută în cadrul discuțiilor dintre șeful departamentului Vladislav Krikli și secretarul general adjunct al NATO pentru politica și planificarea apărării, Patrick Turner, în timpul vizitei de lucru din 9 februarie a delegației guvernului ucrainean la Bruxelles.
Krikli a susținut că Ucraina aderă la cursul de integrare în sistemele de securitate colectivă euro-atlantice, iar unul dintre domeniile importante ale unei astfel de integrări constă în participarea Ucrainei la programul NATO de schimb de date privind traficul aerian.
Potrivit acestuia, în condițiile moderne actuale este important să se consolideze controlul traficului aerian civil și să se poată răspunde la situațiile de criză din regiunea Mării Negre.
„Ținând cont de buletinul actualizat al EASA [Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației] privind siguranța zborurilor în zona de informare a zborurilor din Simferopol și de eliminarea restricțiilor administrației aeronautice federale a SUA asupra zborurilor din FIR Simferopol, propunem să folosim această parte a spațiului aerian pentru operațiile aeriene ale NATO de transport al trupelor, echipamentelor, mărfurilor etc. Contăm pe sprijinul NATO în monitorizarea situației aeriene de-a lungul frontierei cu Rusia", a declarat Krikli.
În cadrul ședinței, părțile au discutat, de asemenea, despre participarea Ministerului Infrastructurii la pregătirea exercițiilor comune Ucraina-NATO din Marea Neagră “Coherent Resilience 2021”, precum și despre o posibilă cooperare în domeniul cibernetic.
Comentariul autorului: În prezent spațiul aerian aferent Peninsulei Crimeea este evitat în activitățile aeriene de transport internațional datorită faptului că, după anexarea Crimeei de către Rusia, FIR Simferopol a rămas în responsabilitatea Ucrainei, însă aceasta nu mai are controlul asupra facilităților terestre de asigurare a siguranței zborurilor.
În aceste condiții numărul zborurilor de deasupra Crimeei a scăzut dramatic, întrucât doar Rusia mai operează în zonă și, cu mici excepții, alte state cu care Rusia mai are acorduri bilaterale în domeniu.
EASA nu poate să transfere FIR-ul Simferopol în responsabilitatea Rusiei, pentru că ar echivala cu recunoașterea de către Europa a legalității autorității ruse asupra Crimeei.
Din punct de vedere economic, România are de câștigat în urma situației create, întrucât, prin evitarea zborurilor deasupra acestei zone, a crescut nivelul traficului aerian pe culoarele care tranzitează țara noastră, mai sigure, deservite de FIR București.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News