U.S. Air Force suspendă cel mai aşteptat program militar? Viitorul NGAD este incert în timp ce U.S. Navy vrea o aeronavă de generaţia a VI-a

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
NGDA (Next Generation Air Dominance), imagine concept
NGDA (Next Generation Air Dominance), imagine concept

În cursa pentru lansarea primului avion de vânătoare de generația a VI-a, U.S. Navy merge mai departe, în timp ce U.S. Air Force își suspendă programul pe fondul îngrijorărilor legate de faptul că este prea scump și ar putea să nu fie cel mai bun răspuns la amenințările emergente. Cu toate acestea, U.S. Navy speră să poată atribui un contract pentru dezvoltarea următoarei generație de avioane de luptă cu decolarea verticala și se așteaptă ca avionul de atac cu rază lungă de acțiune să intre în serviciu în anii 2030.

„Ne așteptăm ca acea platformă de generația a VI-a să fie capabilă să aibă senzori avansați, letalitate avansată, rază de acțiune avansată și să fie capabilă să lucreze împreună cu capabilități cu și fără echipaj uman”, a declarat șeful operațiunilor navale, amiralul Lisa Franchetti. 

U.S. Navy va decide în curând care dintre companiile Boeing, Lockheed Martin și Northrop Grumman o sa participe la dezvoltarea avionului sau de generaţia a VI-a. „Avem trei companii care au prezentat propuneri în acest sens și ne aflăm chiar acum în faza de selecție”, a declarat Franchetti reporterilor la un eveniment al Defense Writers Group.

Angajamentul lui Franchetti față de program, denumit deocamdată F/A-XX, vine în contextul în care Forțele Aeriene își reevaluează viitorul avion de luptă, Next Generation Air Dominance (NGAD), cu o analiză rapidă în cursul următoarelor trei luni.

Liderii U.S. Air Force au indicat că ar prefera o opțiune mai puțin costisitoare. Dar, pentru ca NGAD să fie mai puțin costisitor, ar însemna probabil sacrificarea razei de acțiune și a încărcăturii utile, ceea ce ar putea însemna optarea pentru un singur motor în loc de două.

De asemenea, o rază de acțiune mai mică este posibilă numai dacă Forțele Aeriene ale SUA pun în funcțiune și un sistem stealth de alimentare cu combustibil aerian de nouă generație (Next-Generation Air-refueling System - NGAS), viitorul concept de cisternă aeriană la care visează aviaţia militară americană.

Proiectul F/A-XX al U.S. Navy este destinat să înlocuiască avioanele de luptă multirol F/A-18 Super Hornet și avioanele de atac pentru război electronic E/A-18 Growler. Este de aşteptat să aibă o rază de acțiune mai mare și să posede mai multe capacități de detectare și de război electronic decât avioanele de luptă de generația a V-a F-35C.

Citeşte şi: SUA vor domina în continuare oceanele lumii: Americanii au o generație avans în fața Chinei în domeniul aviației navale

Cu toate acestea, U.S. Navy nu duce lipsă de provocări bugetare. La începutul acestui an, a amânat investiții de aproximativ 1 miliard de dolari pentru F/A-XX pentru a se concentra pe pregătirea pe termen scurt - iar Congresul SUA ar putea reduce și mai mult bugetul F/A-XX.

Cu toate acestea, declaraţii lui Franchetti indică faptul că un nou avion de vânătoare cu echipaj este încă o prioritate pentru U.S. Navy chiar în momentul în care programul militar pentru următoarea generație de avioane de vânătoare ale U.S. Air Force pare să fie în impas.

„Platformele aeriene sunt în egală măsură unul dintre avantajele strategice pe care le avem” ca serviciu, a spus Franchetti, menționând că celălalt avantaj principal este submarinele.

Întrebată dacă suspendarea programului NGAD de către U.S. Air Force este îngrijorătoare, Franchetti a indicat că este important ca toate ramurile armatei SUA să își alinieze planurile pentru noi avioane într-un anumit fel, dar nu atât de mult încât decizia Forțelor Aeriene - oricare ar fi ea - ar fi un obstacol pentru F/A-XX.

Conform celor mai recente planuri, motorul NGAD urma să provină din programul Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP). NGAP urma să fie o aplicație mai compactă a tehnologiilor dezvoltate pentru programul Adaptive Engine Transition Program (AETP), care a fost eliminat ca opțiune pentru F-35 Lightning II în urmă cu un an.

Avionul de luptă cu echipaj NGAD al U.S. Air Force a fost conceput ca un înlocuitor pentru F-22 Raptor. Atât NGAD, cât și F/A-XX sunt destinate să opereze împreună cu platforme fără echipaj.

Costul unui avion NGAD cu echipaj este considerat a fi între 200 și 300 de milioane de dolari, un factor major în spatele deciziei Secretarului U.S. Air Force, Frank Kendall, de a întrerupe programul în această vară, în timp ce ar mai fi timp să regândească programul.

Întrebat în septembrie, la conferința AFA Air, Space & Cyber, ce preț ar considera rezonabil, acesta a indicat că ar prefera să nu plătească mai mult decât prețul unui F-35 - aproximativ 80-100 de milioane de dolari.  

U.S. Air Force trebuie să ia o decizie în următoarele câteva luni cu privire la viitorul NGAD pentru ca toate costurile sa fie trecute in bugetul pentru anul fiscal 2026. Secretarului U.S. Air Force este încrezător că programul NGAD va avansa într-o anumită formă, declarând în iulie că „vom continua să facem o a șasea generație de aeronave cu echipaj”.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel