TCG Anadolu a intrat, pe 10 aprilie, în dotarea Forțelor Navale turcești și, pe lângă valoarea operațională, are și una simbolică, fiind primul portavion al Marinei turcești, precum și cea mai mare navă militară a Turciei.
Însă în aplicare conceptul „Patria albastră” de asigurare a hegemoniei Turciei în estul Mediteranei, Ankara își propune construirea unui nou portavion ușor.
Acest lucru a fost anunțat de către președintele Recep Tayyip Erdogan cu ocazia împlinirii centenarului Republicii Turce. În discursul său Erdogan a precizat că Turcia va coopera și în acest proiect cu Spania.
„Vom încheia un nou acord cu Spania pentru a dispune de o versiune îmbunătățită a navei TCG Anadolu și pentru a crește astfel numărul portavioanelor noastre la două (...) Nicio putere imperialistă nu va putea împiedica Republica Turcă din calea ei spre fericire, succes și victorie”, a precizat în discursul său președintele Erdogan.
De remarcat faptul că în ciuda divergențelor majore pe care Erdogan le are cu lumea occidentală, relația cu Spania continuă să fie una fructuoasă.
Referirea la Spania și la construcția celui de-al doilea portavion ușor nu e întâmplătoare. Actuala navă TCG Anadolu este construită după proiectul navei spaniole Juan Carlos I, în program fiind implicată și industria de apărare din Spania.
Despre TCG Anadolu, care ar fi trebuit să opereze inițial avioane americane F-35 Lightning II
Nava de asalt amfibie multifuncțională TCG Anadolu. Foto: Marina Turciei
Nava are un deplasament 27.000 de tone. Poate lua la bord până la 29 elicoptere de luptă/transport (10 pe puntea de zbor și 19 în hangar) și 41 de drone de luptă (11 pe puntea de zbor și 30 în hangar).
Inițial, pe portavionul Anadolu trebuiau să opereze avioane de luptă de generația a cincea F-35B, dar locul lor a fost luat de drone, după ce Turcia a fost exclusă din programul F-35, deoarece a achiziționat din Rusia sisteme de apărare antiaeriană S-400.
Echipajul total al navei împreună cu pușcașii marini este de 1.200 de oameni, dintre care până la 700 sunt pușcași. Capacitatea compartimentelor de debarcare este de 27 de vehicule amfibie de asalt, 29 de tancuri și patru nave de debarcare mecanizate/două vehicule de debarcare pe pernă de aer.
Așadar, Turcia intenționează să mai construiască o a doua navă - TCG Trakya (L 401) - din aceeași clasă. Costul TCG Anadolu, inclusiv lucrările de proiectare, este estimat la un miliard de dolari, construcția navei fiind în desfășurare din 2018.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News