Primul prototip al avionului TF-X - programul este cunoscut în Turcia sub numele de Milli Muharip Ucak (MMU, sau Avionul Național de Luptă) - se află acum pe linia de asamblare din Ankara, cea mai mare parte a fuzelajului și a aripilor fiind deja montate.
După cum se poate observa şi în materialul video, lipsesc încă motoarele, la fel ca și flapsurile din coadă și stabilizatoarele orizontale. În timp ce cupola cabinei de pilotaj este instalată, cabina de pilotaj propriu-zisă trebuie să primească avionica și scaunul ejectabil.
• İlk prototipinde yaklaşık 6 bin 500 yapısal parça ve 30 alt sistemin yer alması hedefleniyor
— ANADOLU AJANSI (@anadoluajansi) November 24, 2022
• Gövde ve kanat parçaları son montaj hattına taşınarak montaj çalışmaları başladı
Milli Muharip Uçak'ta kritik bir aşamaya daha geçildi https://t.co/T74lkqCiL3 pic.twitter.com/GypLimrjIv
Materialul video a fost filmat la 21 noiembrie, în timpul unei vizite oficiale la linia de asamblare de către membri ai Ministerului turc al Apărării, ai Directoratului Turc pentru Industria de Apărare (SSB) și ai Forțelor Aeriene Turce.
Deși este puțin mai mic decât F-22 Raptor al Forțelor Aeriene ale SUA, TF-X este ceva mai mare decât F-35 Joint Strike Fighter.
Informaţiile apărute până acum în presa sugerează că prototipul este programat să fie lansat pe 18 martie 2023. Acest lucru pare destul de ambițios, cel puțin dacă Turkish Aerospace Industries (TAI) vrea ca aeronava va fi lansată într-o formă completă, cu tot cu motoare şi avionică.
Totuși, nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Turcia, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi. Cert e însă că programul a suferit întârzieri din cauza problemelor tehnologice. Turkish Aerospace Industries (TAI) a purtat discuții cu Rolls-Royce pentru coproducția de motoare, dar fără rezultate concrete.
Spunem că este un demers ambiţios, deoarece programul militar pentru realizarea TF-X are la activ mai multe întârzieri. O machetă în mărime naturală a avionului de luptă a fost prezentată la Salonul aeronautic de la Paris în 2019, președintele și directorul general al TUSAS, Temel Kotil, a declarat atunci că obiectivul Turciei era de a realiza un prim zbor cu prototipul în 2025. În același timp, se spera ca primele aeronave de acest tip să intre în dotarea Forţelor Aeriene Turce încă din anul 2028.
Acum, se pare că zborul inaugural ar urma să aibă loc în 2025 sau 2026, iar primele aeronave ar trebui să înceapă să fie livrate Forțelor Aeriene Turce la începutul anilor 2030.
Programul TF-X a fost lansat inițial în decembrie 2010, cu scopul de a dezvolta o aeronavă de luptă de generația a V-a. Încă de la început, acesta urma să includă un anumit grad de caracteristici stealth, o avionică avansată și un nivel ridicat de performanță.
TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.
În ceea ce privește caracterul stealth, se crede că TF-X nu va fi în aceeași ligă cu F-22 sau F-35, de exemplu. Lucrările de proiectare conceptuală a noului avion au fost întreprinse între 2011 și 2013, ceea ce a dus la faza de dezvoltare la scară largă care a început în 2016.
În calitate de partener de nivel III în cadrul programului F-35 Joint Strike Fighter, Turcia intenţiona să achiziționeze un total de 100 de F-35A şi F-35B cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL).
Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning II de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către această a sistemelor antiaeriene rusești S-400.
Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News