După cum a fost evidențiat în raport, metoda “spălării” informațiilor este modalitatea Kremlinului de a induce în eroare publicul fără a suporta costuri politice și militare ridicate.
Spălarea informațiilor implică utilizarea intermediarilor pentru a legitima informațiile false și presupune o serie de tehnici pentru a denatura și ascunde sursa originală. Acest proces, așa cum indică autorii raportului, este utilizat de oficialii de la Kremlin și de actorii pro-Kremlin pentru a efectua operații de influență.
Procesul de spălare a informațiilor cuprinde trei etape: plasare, stratificare și integrare. În primul pas, informațiile originale sunt distorsionate și pregătite pentru faza de stratificare în care intermediarii modifică în continuare informațiile și le difuzează. În faza de integrare, informațiile false sau înșelătoare sunt furnizate de către utilizatorii mass-media „legali” și de social media.
Cazurile analizate indică teorii populare cunoscute și în alte țări din Europa, inclusiv în România. După cum s-a menționat în raport, pe piața mass-mediei germane, informațiile spălate pro-Kremlin se refereau la sloganuri despre pandemie ca plan de depopulare a lui Bill Gates, refuzul guvernului german de a accepta sancțiunile impuse Rusiei, răspândirea virusului de către laboratoarele americane din jurul Rusiei sau încercările de a dovedi că otrăvirea lui Navalny nu a fost făcută cu Noviciok.
Conform analizei autorilor de la NATO StratCom, acțiunile sunt întreprinse după două modele de acțiune. Conform primului mecanism, mass-media internă (vorbitoare de limbă germană), fie intenționat, fie accidental, “spală” informații prin preluarea acestora de pe portaluri străine, permițând astfel diseminarea influenței rusești. Așadar, actorii sunt locali, limba este locală (germană), povestea este străină, iar ținta este populația vorbitoare de limba germană din interiorul sau din afara țării.
În cadrul celui de-al doilea mecanism, actori străini “spală” deliberat informații interne (germane) în sensul modelării perspectivei asupra Germaniei pentru audiența străină. În acest caz actorii sunt externi, limba este străină - în principal engleză și rusă, povestea este despre știri interne, iar ținta este audiența internațională sau străină.
Pe 10 decembrie, NATO StratCom a publicat rezultatele cercetărilor sale privind acțiunile de dezinformare rusești în regiunea NB8 (Nord-Baltică Opt - Danemarca, Estonia, Finlanda, Islanda, Letonia, Lituania, Norvegia și Suedia). Analiza a relevat recurența celor mai populare teme (“fire”) de dezinformare efectuate de partea rusă. Conținutul acestora nu a fost surprinzător, subiectele cele mai frecvent repetate au fost faptele despre Al Doilea Război Mondial (încercările de rescriere a istoriei), amenințarea reprezentată de imigranți (exagerarea acesteia), rusofobia și discriminarea populației ruse, amenințări la adresa securității rusiei ca urmare a prezenței NATO în statele baltice, Polonia și România, precum și punerea sub semnul întrebării și subminarea proiectelor naționale și regionale de infrastructură.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News