Franța, Germania și Spania sunt implicate în dezvoltarea NGF care, pe termen lung, va vor înlocui aeronavele Rafale. Însă până atunci mai e cale foarte lungă.
Noile avioane de generația a VI-a vor avea de înfruntat numeroase provocări. Deja acest lucru se întâmplă. Iar Parisul fiind conștient de problemele care ar putea apărea rămâne fidel modernizării aeronavelor Rafale, implicându-se totodată activ și în dezvoltarea NGF.
Dezvoltarea Next Generation Fighter (NGF), viitorul avion de generația a VI-a, face parte din programul mai amplu Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului (FCAS/SCAF) care urmărește implementarea mai multor sisteme aeriene de ultimă generație.
Programul este în fază de dezvoltare, însă întârzierile au apărut deja. Spre exemplu, realizarea primului prototip care să efectueze zborul inaugural al noului avion de generația a VI-a era programată în 2026, dar a fost amânată pentru 2027.
Alte întârzieri nu sunt deloc excluse, din motive politice - la program luând parte mai multe națiuni europene - sau industriale, în contextul în care giganții europeni sunt implicați în dezvoltarea NGF și deseori există neconcordanțe între ei.
Chiar și în cel mai fericit scenariu în care totul va decurge conform planului, francezii de la Opex360 amintesc că certificarea capacităților nucleare e un proces extrem de complex și de îndelungat iar acest lucru nu ar fi posibil până în 2050 pentru noile avioane de generația a VI-a.
Până la Rafale F5, Franța implementează standardul F4
În prezent Franța implementează Rafale la standardul F4. Rafale F4 e planificat să opereze din 2024
Rafale, sursă foto: MBDA
Noul standard F4 va aduce un plus de conectivitate. Sistemul de senzori radar va fi amplu modernizat. Totodată, noile Rafale vor avea îmbunătățiri semnificative și în ceea ce privește armamentul. Pe aeronavă vor putea fi integrate arme noi, precum versiunea nouă a rachetelor SCALP, precum și rachetele aer-aer MBDA Mica NG sau arma modulară aer-sol AASM. Aeronavele vor dispune și de Scorpio - un sistem nou al afișajului de pe cască.
În ianuarie 2019, Franța a semnat un contract cu Dassault Aviation, în valoare de peste 2 miliarde de euro, pentru dezvoltarea standardului F4 pentru avioanele Rafale.
Viitoarele avioane vor înlocui progresiv Mirage 2000, în timp ce avioanele mai vechi de tip Rafale vor fi actualizate treptat la standardul F4.
Decidenții francezi admit necesitatea standardului F5, în paralel cu dezvoltarea aeronavelor de generația a VI-a
În acest context publicația franceză citează o intervenție a deputatului francez Christophe Lejeune, în raportul său privind finanțarea și strategia de descurajare nucleară a Franței pentru 2022.
Oficialul francez ajunge la aceeași concluzie cu privire la capacitățile nucleare ale noilor avioane și spune că dezvoltarea că dezvoltarea standardului F5 pentru Rafale va fi esențială. Ea trebuie să aibă loc concomitent cu dezvoltarea programului NGF, avioanele de generația a VI-a.
Publicația franceză îl citează și pe generalul Laurent Rataud, locțiitorul șefului Statului Major francez, general în cadrul Forțelor Aeriene, care e de părere că „Rafale va trebui să fie capabil să se confrunte cu cele mai eficiente sisteme de apărare precum sistemele rusești S-500 sau alte sisteme din această generație”.
Generalul francez e de părere că pentru ca Rafale să poată activa cu succes în medii extrem de ostile are nevoie de sisteme de război electronic și de navigație de ultimă generație.
În acest sens e de așteptat ca Franța să continue implementarea standardului F5 după operaționalea Rafale F4. În paralel va continua și programun NGF, al aeronavelor de generația a VI-a.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News