Un politician suedez insistă ca ţara sa ar trebui să aprobe vânzarea de avioane de luptă SAAB JAS 39 Gripen către Ucraina

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Guvernul Suediei ar trebui să permită vânzarea către Ucraina a avioanelor de luptă SAAB JAS 39 Gripen, de care este interesată partea ucraineană, a declarat Magnus Jakobsson, membru al Parlamentului suedez (Riksdag), reprezentant al Partidului Creștin-Democrat, relatează Ukrinform.

Publicitate

,,În ceea ce privește ajutorul militar în general, poziția mea este că eu susțin întotdeauna că Suedia trebuie să fie pregătită să vândă arme. În special, știu că partea ucraineană este interesată de avioanele suedeze JAS 39 Gripen (SAAB), iar eu spun că trebuie să facem posibil acest lucru. Avem o lege în Suedia care spune că nu avem voie să vindem echipamente militare unei țări care se află în război, dar din moment ce deja oferim echipamente Ucrainei, bineînțeles că ar trebui să avem posibilitatea de a vinde și noi", a precizat Magnus Jakobsson.

Deputatul Magnus Jacobsson și-a exprimat poziția într-un interviu acordat site-ului de știri ucrainean Guildhall, susținând că vânzarea ar trebui să aibă loc în ciuda legii suedeze care interzice vânzarea de armament unui stat implicat într-un război.  

În urma anunțului, Jacobsson a postat un scurt mesaj pe Twitter, precizând că: "Opinia mea este simplă. Ucraina vrea să cumpere JAS și noi ar trebui să spunem da. Nu este atât de dificil".  

După cum precizează publicaţia AeroTime, politicianul suedez a amintit de un comentariu recent făcut de ministrul ucrainean al apărării, Oleksii Reznikov, care a declarat că este optimist că țara este pe cale să primească avioane de luptă de fabricație occidentală, precum F-16 sau Gripen.  

Livrarea de avioane de luptă Ucrainei a fost mult timp o problemă controversată. Având în vedere că flota sa de avioane de luptă și de atac de fabricație sovietică a suferit pierderi constante în această perioadă, Ucraina a solicitat în mai multe rânduri furnizarea de avioane moderne.  

Între timp, chiar și furnizarea vechi avioane de luptă MiG-29, folosite de unele țări NATO, precum Polonia și Bulgaria, a fost refuzată pe motiv că ar risca o nouă escaladare a conflictului.  

Există unele dovezi că Ucraina a reușit să readucă în stare de funcţionarea unele dintre avioanele sale vechi datorită furnizării de piese de schimb din partea țărilor NATO. Cu toate acestea, livrările de avioane de luptă propriu-zise, deși propuse în mai multe rânduri, nu s-au materializat.

Într-o notă publicată la 4 noiembrie, Royal United Services Institute [RUSI], un think-tank britanic, a declarat că avionul JAS-39 Gripen C/D ar fi ideal pentru a înzestrarea Forţele Aeriene Ucrainene.

În afară de aspectele politice ale livrării de avioane de vânătoare de fabricație americană în Ucraina, astfel de aeronave necesită o infrastructură și un lanț logistic complicat pentru a fi puse în funcțiune, în special în situația actuală. Și chiar dacă o astfel de decizie ar fi luată acum, aceasta nu ar schimba faptul că bazele aeriene ucrainene ar fi vizate de atacurile cu rachete rusești. De aici și avantajul pe care îl oferă Gripen.

,,Este demn de remarcat faptul că dintre avioanele de luptă occidentale disponibile în prezent [...] Saab Gripen C/D este de departe cel mai potrivit candidat în ceea ce privește cerințele operaționale. Acesta a fost proiectat de la început pentru o mentenanţă ușoară și poate fi realimentat și întreținut de o echipă de șase ingineri, în baze aeriene mici sau pe autostrăzi", preciza think-tankul britanic RUSI.

JAS 39 Gripen, un avion de vânătoare multi-rol fabricat de compania suedeză Saab, a fost propus ca fiind una dintre cele mai bune opțiuni pentru Ucraina atât de observatorii ucraineni, cât și de cei occidentali.   

Dezvoltat în anii 1980, Gripen a fost conceput pentru a opera din zone austere, cu o infrastructură cât mai redusă.  

În plus, o serie de rapoarte au arătat că Gripen are costuri operaționale semnificativ mai mici în comparație cu alte avioane occidentale, precum F-16, F-18 și Rafale.  

Avionul este, de asemenea, relativ ieftin. Pe hârtie, un Gripen C costă între 35 și 40 de milioane de dolari, aproape jumătate din prețul concurenților săi, deși prețul real al avionului ar putea fi mai mare și aproape la egalitate cu cel al avioanelor Rafale și F-18, precizează publicaţia AeroTime.

Cea mai recentă variantă, Gripen E, este semnificativ mai scumpă, deși atât Reznikov, cât și Jacobsson aveau probabil în vedere Gripen C și D, ambele variante mai vechi, operate în prezent de Suedia, Cehia, Ungaria și alte câteva țări.  

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel