Contraamiralul Ewa Skoog Haslum sugerează ca navele de luptă ale Alianței să navigheze mai aproape de transporturile navale de marfă, ceea ce va face ca echipajele să se simtă mai în siguranță.
„Cred că securitatea poate fi acum asigurată doar de prezența (forțelor NATO)”, a spus Haslum. Ea a explicat pentru DefenseOne cum ar trebui să arate ajutorul: „Să fie mai aproape de navele comerciale, astfel încât și ele să se simtă în siguranță”.
„În ceea ce privește sarcinile militare, nu suntem afectați pentru că nu suntem atât de dependenți de GPS. Cu toate acestea, (bruiajul Rusiei) creează o zonă nesigură. Iar când există incertitudine în zonă, primele de asigurare cresc”, a declarat Haslum luni la Conferința pentru securitate maritimă, aeriană și spațială, organizată la Washington de Navy League, o asociație non-profit, care are aproape 50.000 de membri.
Ewa Skoog Haslum a avertizat că alterarea coordonatelor GPS este o problemă de siguranță a navigației, întrucât navele nu primesc informații despre poziția lor, iar echipajul poate naviga în afara rutelor obișnuite.
Rușii nu apelează la această metodă doar pentru a crea panică, ci speculează situația în avantajul lor. Astfel, pentru ca echipajele să nu fie nevoite să primească date GPS greșite, ele opresc dispozitivele cărora le transmit automat poziția.
Acesta poate fi, de asemenea, unul dintre scopurile bruiajului semnalului. Fără dispozitivul de raportare a poziției pornit, nu este clar ce navă este ce și ce face în Marea Baltică. Navele care opresc sistemul astfel încât locația lor să nu fie cunoscută, precum petrolierele rusești sau transportoarele de marfă care transportă mărfuri care fac obiectul sancțiunilor, se strecoară mai ușor.
Haslum s-a plâns că există tot mai multe dintre aceste „nave fantomă”.
Interferența și rescrierea semnalului GPS sunt legate de baza rusă din Kaliningrad, unde este foarte posibil să fie amplasat sistemul de război radio-electronic Tobol.
„Rusia face eforturi mari în domeniul războiului electronic. Interferează în mod regulat cu semnalul GPS pe o zonă mare atât în Rusia, cât și în țările învecinate”, a declarat Erik Kannike de la compania estonă de software SensusQ. Sistemele Tobol sunt implementate în zece orașe, unul dintre acestea fiind Kaliningrad.
Numeroase întreruperi ale semnalului GPS sunt înregistrate în țările baltice și în Polonia.
În aprilie anul trecut, Rusia a încercat chiar să folosească acest sistem pentru a bruia semnalul rețelei Starlink, a scris și Newsweek.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News