Publicitate
Luna august a însemnat pentru Polonia noi pași spre creșterea capacităților sale de apărare. Două contracte majore cu SUA aduc Armatei Poloniei 96 de elicoptere de atac AH-64E Apache și 48 de lansatoare M903 Patriot.
Însă înțelegerile cu SUA presupun și o componentă importantă care implică industria de apărare poloneză.
Astfel, Contractul de achiziție a celor 96 de elicoptere Apache (de aproximativ 10 miliarde de dolari, semnat cu SUA) presupune și offset (compensare), ca parte a achiziției. Industria de apărare din Polonia va fi implicată în întreținerea și modernizarea elicopterelor, a dezvăluit viceprim-ministrul polonez și ministrul apărării naționale Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.
În cazul lansatoarelor Patriot, lucrurile stau și mai bine pentru industria poloneză de apărare. Cele 48 de lansatoare M903 Patriot vor fi produse direct în Polonia. Contractul (de 1,23 miliarde de dolari), semnat între Raytheon Poland și Huta Stalowa Wola SA, stabilește condițiile în care compania poloneză va produce lansatoarele pentru corporația americană, care apoi le va integra în sistemul polonez de apărare aeriană și le va livra Poloniei între 2027 și 2029, arată Defence24.
Poate România să urmeze exemplul Poloniei?
Păstrând proporțiile, România are nevoie la rândul său să-și revitalizeze industria de apărare, iar exemplul Poloniei este unul care trebuie replicat la scară cât mai mare.
România trebuie să fie realistă. Industria de apărare poloneză a fost tot timpul mai avansată comparativ cu cea românească, producând echipamente de o calitate superioară și cu o tehnologie mai complexă (Polonia a avut un acces mai bun la tehnologii avansate, datorită relațiilor sale mai strânse cu Uniunea Sovietică și a poziției sale strategice în Pactul de la Varșovia).
Cu toate aceste, industria românească de apărare avea plusurile ei care trebuiau valorificate. În schimb, a cunoscut un declin semnificativ după 1990, din cauza lipsei de investiții și a unei strategii coerente - fenoment care a fost mai puțin întâlnit în Polonia.
Cu excepția câtorva exemple, cum este cazul ”Aerostar Bacău”, ca să ne referim la cel mai cunoscut - fabricile care nu au fost închise până acum se bazează pe echipamente și tehnologii depășite, iar România e nevoită să importe o mare parte din echipamentele sale militare.
”Apărarea țării este nenegociabilă - Am ajuns să facem butoaie și fier forjat!”
Procesul de degradare al industriei românești de apărare a fost abordat în podcastul DefenseRomania, ”Obiectiv EuroAtlantic”, de către generalul-locotenent (r.) Cătălin Tomescu, primul comandant al Corpului Multinaţional Sud-Est, care a zugrăvit perfect starea în care ne aflăm.
Problema industriei de apărare este un element strategic de care orice stat este obligat să țină cont, iar în România pare că nu prea s-a întâmplat lucrul ăsta, remarcă gen. Tomescu.
”Am ajuns să facem butoaie și fier forjat în facilitățile unde făceam echipamente militare. Așa s-au dus pe Apa Sâmbetei și combinatele care făceau muniții, pulberi pentru export. Și - pentru că am fost niște ignoranți - în 25 de ani s-a ales praful”, remarcă Tomescu.
Apărarea țării este nenegociabilă, mai precizează generalul. ”Nu-ți bate joc de ea, pentru că sunt elemente strategice pe care nu trebuie să le dai din mână, că ajungi la greu și rămâi fără nimic”, conchide geneneralul Tomescu.
Soluțiile?
Așa cum remarcă mai toți experții din domeniu, e nevoie de o strategie națională de modernizare a industriei de apărare, care să includă investiții în cercetare și dezvoltare, precum și parteneriate cu firme internaționale din domeniu. Fără aceste măsuri, industria românească de apărare riscă să devină irelevantă în peisajul global.
Industria poloneză a investit constant în modernizarea și inovația echipamentelor militare, dezvoltând și integrând tehnologii militare noi, adesea în colaborare cu aliați NATO și parteneri occidentali, așa cum am prezentat și mai sus.
În contrast, industria românească a rămas mai mult ancorată în tehnologii învechite, cu mai puține proiecte inovative. Pentru că am dat exemplul ”Aerostar Bacău”, venim și cu un contra-exemplu: Proiectul de modernizare al avionului IAR-99TD de la fabrica de avioane Avioane Craiova S.A., care are scop transformarea avioanelor existente într-o variantă modernizată, folosită pentru pregătirea piloților pentru avioanele multirol F-16.
Cu toate acestea, progresul proiectului său este foarte lent și reflectă lipsa de implicare a decidenților în domeniul apărării. Spre exemplu, doar un singur avion, din cele 10, a fost modernizat. În martie 2024, după o perioadă de întârziere, a avut loc zborul inaugural al unui IAR-99 SM modernizat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News