Pe 18 august, Agenția americană pentru proiecte de cercetare avansată în domeniul apărării (DARPA), a lansat o cererere de informații pentru o „nouă clasă de vehicule”, menționând în mod specific vehiculele de tipul WIG, ca urmare a concluziei că platformele tradiționale aeriene și maritime au „limitări operaționale majore”. Navele de transport, de exemplu, au nevoie de câteva săptămâni pentru a ajunge la o destinație anume, în timp ce aeronavele de transport au dimensiuni limitate și necesită infrastructură de operare.
Vehiculele cu aripi la sol profită de efectele zborurilor la altitudini foarte mici, rezultând o ambarcațiune care decolează din apă și se deplasează ușor deasupra acesteia pe durata întregului zbor.
La altitudini foarte mici, un obiect zburător, indiferent de natura lui, formează o pernă de aer între suprafața sa inferioară și suprafața terestră. Nava cu efect de aripă la sol are capacitatea să exploateze această pernă de aer, plutind deasupra suprafeței terestre la viteze asemănătoare unui avion. În același timp, eficiența forței de propulsie crește la aceste altitudini, ducând la un randament energetic mai mare.
Uniunea Sovietică a experimentat intens o ambarcațiune WIG în timpul Războiului rece. Unul dintre cele mai faimoase exemple a fost Lun. Lun avea 73 m lungime, 19 m înălțime, o anvergură a aripilor de 44 m și un design mai puțin obișnuit, fapt pentru care a fost poreclit „Monstrul maritim zburător”. Potrivit datelor făcute publice, acesta putea transporta o încărcătură de 100 de tone la o viteză maximă de 550 km/h, având o rază de acțiune de până la 1.700 km. De asemenea, era puternic înarmat, cu șase rachete antinavă P-270 Moskit și patru tunuri automate calibrul 23 mm.
Singura ambarcațiune Lun construită vreodată se află pe coasta Mării Caspice. În 2020, s-au rupt ancorele și a naufragiat pe plajă. Din octombrie 2020 este în desfășurare o acțiune de recuperare pentru salvarea sa.
Ambarcațiunea Lun, naufragiată pe plajă. Sursă foto: Airbase.ru via Aeronews Facebook
Americanii vor ca nava să poată decola și ateriza pe apă
DARPA este destul de specifică în ceea ce își dorește de la o navă modernă cu efect de aripă la sol. În primul rând este capacitatea de a decola și ateriza pe apă, abandonând pistele tradiționale. De asemenea, vrea ca ambarcațiunea să poată zbura suficient de sus pentru a evita obstacolele din apă. Un bun design WIG ar trebui, de asemenea, să permită ambarcațiunii să zboare deasupra apelor agitate, indiferent de vreme. În cele din urmă, agenția dorește ca nava să poată transporta cel puțin 100 de tone de marfă, în condițiile în care o aeronavă de transport C-17 Globemaster III, poate transporta 141 de tone.
DARPA vizează ca noul design WIG să poată susține bazele plutitoare pe mare, conectând baze terestre disparate geografic pe o zonă foarte largă. De asemenea, se consideră că WIG-urile pot asigura reaprovizionarea în zonele de luptă, pot ajuta în misiunile de căutare-salvare, sprijini operațiile amfibii, acționa ca “navă mamă” pentru vehicule robotizate fără echipaj și pot lucra ca nave de patrulare peste întinderile arctice.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News