În luna mai a acestui an publicația Air Force Times a anunțat decizia Washingtonului de a retrage avioanele de recunoaștere U-2 Dragon Lady.
Retragerea avioanelor U-2 va avea loc în 2026. Zborul inaugural al unui U-2 a avut loc în 1955. Proiectul a fost la vremea respectivă unul stric secret în contextul Războiului Rece și a temerilor legitime privind o viitoare confruntare militară între SUA și URSS. O versiune îmbunătățită a fost dezvoltată în anii 1980, iar ulterior în primii ani din 1990 au fost efectuate livrările. Din 1994 s-au investit aproximativ 1.7 miliarde de dolari pentru modernizarea continuă a legendarelor avioane de recunoaștere U-2 Dragon Lady.
SUA retrag U-2 Dragon Lady din anul fiscal 2026. O ultimă misiune a U-2 va fi în folosul F-35 și viitorului avion de generația a VI-a al SUA
U-2 Dragon Lady, photo credit: U.S. Air Force
Publicația The Aviation Geek Club precizează că până la retragere Dragon Lady va servi în misiuni ISR (n.r. - misiuni de informații, supraveghere și recunoaștere) și, nu în ultimul rând, vor servi ca platformă de test pentru integrarea de noi tehnologii nu doar pentru F-35 sau F-22 Raptor, ci și pentru viitoarele avioane de generația a VI-a pe care le dezvoltă SUA.
Potrivit col. Joshua Williams, ofițer executiv în programul ISR al SUA, U-2 Dragon Lady nu va fi folosit înainte de retragere doar pentru misiuni de recunoaștere și culegere de informații.
Williams a explicat, de fapt, că U-2 este folosit în mod creativ, ca o platformă surogat pentru testarea de noi tehnologii pentru avioanele de ultimă generație, inclusiv F-35 și F-22, scăzând astfel riscul pentru acestea din urmă.
Se pare că e vorba de senzori, sisteme de luptă și sisteme de comandă și control.
Amintim că SUA se află în plin proces de dezvoltare și testare a unei platforme de generația a 6-a. E vorba de programul NGAD, însă în paralel Northrop Grumman e în proces de finalizare a construcției bombardierul B-21 Raider, primul avion de generaţia a VI-a.
În ceea ce privește U-2 Dragon Lady, în 2020 a avut loc un moment de referință, când U-2 a devenit, pe 15 decembrie 2020, prima aeronavă militară care a zburat având pe post de copilot un soft cu inteligență artificială (AI).
Sistemul cu inteligență artificială, instalat la bordul avionului U-2 “Dragon Lady”, a fost dezvoltat de Laboratorul Federal U-2 al Air Combat Command (ACC) și numit ARTUµ - referință la droidul care servește pe post de copilot în filmele din franciza “Star Wars”. În timpul testului, softul ARTUµ a preluat sarcinile gestionate în mod normal de copilot, lăsând la rândul său pilotul să se concentreze numai asupra zborul.
Lockheed U-2, poreclit Dragon Lady, este un avion monomotor de recunoaștere, care poate zbura la o altitudine de peste 20.000 de metri, folosit inițial de CIA și, ulterior, de Forțele Aeriene ale SUA.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News