U.S. Navy anunță că integrarea a însemnat un pas major, dar și un efort în ani, coordonat în mai multe etape. Camera de control, cunoscută ca UAWC sau centrul e război aerian fără pilot, include sisteme software și hardware.
Centrul de Comandă și Control al dronelor de pe portavionul american USS George HW Bush. Photo source: U.S. Navy
Centrul pune bazele modului în care US Navy va opera și controla aeronavele fără pilot de pe portavioane.
„Sistemele vor susține inițial drone MQ-25, dar în viitor și alte sisteme fără pilot, inclusiv avioanele de luptă fără pilot ale viitorului”, a declarat directorul programului căpitanul Daniel Fucito.
Centrul de control în sine este format din componente software și hardware, dar în primul rând, este vorba de sistemul de control al UAV-urilor integrat pe portavion UMCS MD-5E, care este de fapt un fel de „creier al sistemelor” fiind esențial.
Portavionul USS George H.W. Bush, sursă foto: US Army
Stația de control GCS în sine conține, printre altele, sistemul de luptă dezvoltat de Lockheed Martin Skunk Works, numit pe scurt MDCX, precum și o serie de diverse echipamente auxiliare.
Proiectul este extrem de important pentru US Navy întrucât el va stabili principiile de bază ale modului în care Marina va utiliza în cele din urmă aeronave fără pilot pe portavioane.
E de așteptat ca și pe celelalte portavioane din clasa Nimitz, dar și din noua clasă Ford, să urmeze integrarea unor astfel de centre de comandă pentru drone.
Despre noile drone MQ-25 Stingray de realimentare aeriană
Programul de testare al UAV-urilor MQ-25 a început în septembrie 2019, cu primul zbor al dronei.
Proiectul privind drona de realimentare în aer MQ-25 Stingray (și ea cu caracteristici stealth) este într-o fază destul de avansată și, cu siguranță, va juca un rol important în misiunile aeronavelor F/A-XX, dar și F-35. În bugetul pentru 2024, MQ-25 Stingray are prevăzută o alocare de 220 milioane USD.
Drona a realimentat deja mai multe aeronave.
În toamna anului 2021 o astfel de dronă a realimentat aerian în premieră un avion de tip F-35 Lightning II.
Realimentarea aeriană a unui F-35C Lightning II de către o dronă MQ-25. Sursă foto: Boeing
Tot în 2021 o aeronavă militară cu echipaj la bord, e vorba de un F/A 18 Super Hornet, a fost realimentată aerian de un sistem UAV. Misiunea a fost îndeplinită, la vremea respectivă, tot de o dronă MQ-25 Stingray.
Ulterior, aceeași dronă MQ-25 a reușit să realimenteze în aer și o aeronavă de tip E-2D Advanced Hawkeye - avion de avertizare timpurie și control (AWACS).
Primul portavion american de pe care vor opera aceste drone e USS HW George Bush.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News