Disputa cu privire la NGAD se dă inclusiv între oficiali americani. Problema e costul programului. NGAD ar trebui să înlocuiască avioanele F-22 Raptor, dar costul e imens iar unii se îndoiesc că Washngtonul poate finanța un asemenea program concomitent cu programul bombardierul B-21 Raider de generația a 6-a și cel al rachetelor balistice intercontinentale Sentinel.
Deborah Lee James, fost secretar Forțelor Aeriene ale SUA, e de părere că Washingtonul trebuie să identifice soluții financiare pentru a nu renunțat la programe. Potrivit unui editorial semnat recent în presa de specialitate americană și preluat și de DefenseRomania, aceasta spune că dacă se va lua decizia de a renunța la NGAD, America riscă să piardă un viitor război împotriva Chinei. De ce?
Deoarece China a confirmat că lucrează intens la un avion de luptă de generația a 6-a, un concurent al viitorului NGAD american. Avionul chinez urmează să fie finalizat până în 2035.
SUA nu renunță însă la NGAD, dar trebuie scăzut prețul avionului altfel programul „moare”. Un oficial american dezvălui prețul uriaș per avion
NGDA (Next Generation Air Dominance), imagine concept
NGAD va fi scump. Așa cum a estimat și presa americană, de cel puțin trei ori mai scump decât un avion de generația a 5-a de tip F-35 Lightning II. Care e deosebit de scump.
Secretarul Forțelor Aeriene ale SUA Frank Kendall a oferit un interviu publicației americane de specialitate Defense News în care a vorbit de soarta programului NGDA, costul estimat per avion, dar și modalități de a scădea prețul.
Kendall spune că SUA nu vor să renunțe la NGAD, dar costurile vor trebui obligatoriu reduse. Acesta confirmă că un avion de generația a 6-a de tip NGAD e estimat în prezent ca fiind de trei ori mai scump decât un F-35. În contextul în care costul unui F-35 oscilează între 80 și 100 de milioane de dolari, un avion NGAD va costa aproximativ 300 de milioane de dolari, notează sursa citată.
Kendall a mai adăugat că americanii sunt gata să facă compromisuri pentru a scădea costul programului, atât pe partea de design cât și de motorizare. Nu a intrat în foarte multe detalii, NGAD fiind un program cu un grad mare de clasificare.
„Pot să vă spun că ne uităm la conceptul de design al platformei NGAD pentru a vedea dacă este conceptul corect sau nu. Căutăm ceva mai puțin costisitor iar aici putem să facem niște compromisuri”, a precizat oficialul american care a adăugat, zâmbind, că și-ar dori mult ca un NGAD să aibă prețul aproximativ al unui F-35.
O randare a unui viitor proiect de avion de luptă de generaţia a VI-a pe care compania Lockheed Martin l-a propus în 2022 pentru a fi dezvoltat în cadrul programului militar NGAD. Sursa Foto: Lockheed Martin
Compromisuri s-ar putea face și pe partea de motorizare. Astfel, nu e exclus ca americanii să renunțe la motoarele cu propulsie adaptivă de ultimă generație, cu scopul de a mai scădea prețul avioanelor. Mai mulți experți americani au admis că dezvoltarea unui motor special pentru NGAD, de ultimă generație, a ridicat foarte mult și costul programului.
Cert e că așa cum a confirmat și Frank Kendall, secretarul Forțelor Aeriene ale SUA, Washingtonul nu intenționează să renunțe la NGAD. Aceasta e o veste bună. Însă americanii vor trebui să identifice soluții pentru a scădea costul programului avioanelor care vor înlocui F-22. Altfel se vor trezi exact ca în cazul F-22 Raptor când din cauza costului nu au putut achiziționa decât 186 de avioane dintr-un plan inițial de aproximativ 700.
Giganții Lockheed Martin și Boeing ar urma să concureze pentru dezvoltarea NGAD - viitorul avion de luptă de generația a 6-a american.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News