La nivel mondial peste 4.600 de aeronave au fost construite de când producția sa a fost aprobată, în 1976. În total, F-16 a efectuat aproximativ 19,5 milioane de ore de zbor și cel puțin 13 milioane de ieșiri-avion. Azi peste 25 de țări operează F-16, inclusiv România.
Dar la scurt timp după ce a câștigat contractul privind dezvoltarea F-16, General Dynamics a dezvoltat mai multe prototipuri, inclusiv două variante F-16XL cu aripă delta pe care le-a livrat ulterior Centrului de Cercetare Langley al NASA.
E vorba de două avioane cu numărul de serie #849 și #848 care au fost folosite pentru mai multe teste inclusiv în anii 1990.
De ce F-16XL nu au avut viață lungă și unde sunt azi singurele avioane construite
F-16XL cu aripă delta, zubrând alături de un F clasic, F-16 Fighting Falcon. Sursă foto: U.S. Air Force via Wikipedia
F-16 XL și designul său cu aripă avea ca obiectiv înlocuirea avioanelor F-111 Aardvark. Însă, în 1984, Forțele Aeriene au ales F-15E Strike Eagle pentru acest program, considerând că F-15E era mai potrivit pentru misiuni de lovituri tactice pe distanțe lungi. Deși nu a intrat în producție, F-16XL a continuat să fie folosit în teste aerodinamice și în studii NASA, fiind valorificat în explorarea conceptului de aripi delta și a tehnologiilor de control al curentului de aer la viteze mari.
Testele realizate pe acest prototip au influențat dezvoltarea ulterioară a avioanelor cu aripi delta și a configurărilor multirol, iar NASA l-a utilizat pentru a studia fluxul de aer la viteze supersonice.
Potrivit revistei americane National Interest cele două prototipuri ale F-16XL se află azi la Muzeul Centrului de Zbor al Forțelor Aeriene de la Baza Edwards. Avioanele sunt expuse fiind una din principalele atracții.
Câteva detalii despre F-16XL cu aripă delta
F-16XL cu aripă delta. Sursă foto: U.S. Air Force via Wikipedia
Conceptul principal din spatele F-16XL a fost capabilitatea de supercroazieră (zbor susținut supersonic fără postcombustie). Prototipul final a avut într-adevăr o rază de acțiune mai mare, economisind în același timp combustibil.
Conform Military.com F-16XL ar fi putut transporta o încărcătură dublă față de varianta originală Fighting Falcon și ar fi putut zbura cu până la 44% mai departe.
Mai mult, F-16XL ar fi putut realiza acest lucru fără rezervoare externe de combustibil și în timp ce transporta un arsenal complet de arme aer-aer, inclusiv patru rachete AMRAAM și două AIM-9 Sidewinder.
Experții sunt de acord azi că F-16XL a contribuit într-o oarecare măsură și la dezvoltarea primului avion de generația a 5-a: F-22 Raptor.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News