Ședința CSAT din 11 aprilie a marcat un moment extrem de important pentru România - începutul procesului, la nivel politic, de achiziție al avionului american de generația a cincea F-35.
Așa cum preciza acum câteva săptămâni și general-maior dr. ing. Teodor Incicaș, șeful Direcției Generale pentru Armamente, avizul CSAT declanșează procesul de achiziție. Proiectul urmează să fie prezentat în Parlamentul României, pentru aprobare, după care pot fi inițiate demersurile pentru semnarea contractului F-35.
Cât va dura până vom avea primul F-35 al Forțelor Aeriene române
Dacă ne uităm la operaționalizarea unei escadrile de F16, putem observa că procesul a durat 5 spre 6 ani de la momentul luării deciziei de achiziție.
În cazul aeronavelor F-35, procesul nu e de așteptat să dureze mai puțin; din contră, în contextul în care sunt mai multe state, precum Germania, Olanda, Finlanda, Polonia sau Slovacia, țări care au semnat de câțiva ani contracte pentru a primi avioane F-35.
”Armata României își propune ca, după 2030, să realizeze prima capabilitate operațională, prima escadrilă de avioane F-35”, dezvăluia și general-maior Incicaș.
La rândul său, general (r) Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al armatei, opinează că 2030 este un termen rezonabil, având în vedere complexitatea programului F-35.
”F-35 este un avion pe care îl vor avea, probabil, toate statele membre NATO cu aviație de luptă. Sunt 17 state membre NATO, dar și parteneri ai Alianței (Elveția, Australia, Coreea de Sud, Japonia) care dețin F-35. Vom intra (cu F-35, în producție) probabil după 2030 și se demonstrează încă o dată cât de complicată este achiziția unui sistem atât de important”, spune fostul comandant al Armatei române.
În privința șanselor ca România să fie implicată în procesul de transfer tehnologic, aferent programului F-35, gen. Dănilă crede că probabilitatea este una redusă.
Turcia a dispărut din grupul inițial de state care cooperează cu Lockheed Martin la programul F-35, iar locul acesteia a fost luat de alte state. ”Cam ceea ce făcea Turcia se pare că se transferă către alte state, vorbim de Germania și de Polonia”. Țara noastră a venit printre ultimele în programul F-35 și ”din păcate, România nu participă la niciun fel de transfer tehnologic”, remarcă gen. Dănilă.
Capacitatea stealth, principalul avantaj al F-35
”Am avut ocazia să zbor să zbor pe simulatorul de F-35. Pot să confirm că are cam aceeași capacitate pe care o are și ultima variantă de F-16, Block 70. în plus, are capacitatea stealth, de a zbura fără să fie descoperit. Este un avion care aduce plusul într-o confruntare aeriană, avionul nefiind descoperit decât mult prea târziu de către orice alt adversar, mai arată gen. Dănilă, într-o intervenție telefonică la Digi24.
Stealth nu crește costul de întreținere. Chiar dacă suprafața aeronavei este prevăzută cu un strat special care absoarbe parțial undele radar. Mai puțin de un procent din costuri se duce pe întreținerea materialului ce asigură o detectabilitate scăzută, susține reprezentantul companiei Lockheed Martin în Europa, Nick Smythe.
Problemele la motoarele Pratt & Whitney F-135 rămân în continuare un motiv de îngrijorare. Sunt cunoscute rapoartele privind microfisurile de pe stratul de suprafață al palelor compresorului. Cu toate acestea, producătorul spune că a găsit soluții pentru a îmbunătăți performanța motorului și nu este nevoie de dezvoltarea unui motor nou pentru F-35, scrie defenseone.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News