Statele Unite nu se opun revenirii Turciei în programul F-35, dar există o condiție importantă care acum este strâns legată de renunţarea la sistemelor S-400

S.I. Catalin |
Data publicării:
F-35 Lightning II, foto: Lockheed Martin
F-35 Lightning II, foto: Lockheed Martin

Statele Unite încearcă să îmbunătățească relațiile cu Turcia, acesta fiind scopul vizitei în această țară a subsecretarului de stat american Victoria Nuland. În timpul vizitei sale, aceasta a făcut mai multe declarații importante privind cooperarea tehnico-militară dintre SUA și Turcia, inclusiv în ceea ce privește avioanele de luptă F-35. În 2019, Ankara a început să execute un acord privind achiziționarea de sisteme rusești de apărare antiaeriană S-400, care a fost semnat în 2017 în cadrul unui contract de 2,5 miliarde de dolari.

Ca răspuns, Statele Unite au impus sancțiuni în temeiul CAATSA. Achiziționarea de către Turcia, în iulie 2019, a sistemului rusesc de apărare antirachetă S-400, a determinat Washington să excludă Ankara din programul F-35 și să stopeze vânzarea celor 100 de avioane F-35 care Forţele Aeriene Turce. 

Sfârşitul anului 2020 a adus pentru Turcia un pachet de sancţiuni din partea Statelor Unite, o decizie mult aşteptată, ca urmare a unui lung şir de solicitări înainte de Washington ca Ankara să nu dispună testarea sistemul rusesc S-400. Sancțiunile au fost impuse în conformitate cu legea CAATSA (Counter America's Adversaries Through Sanctions Act), care presupune aplicarea de sancţiuni economice împotriva oricărei entităţi sau ţări care încheie contracte pentru achiziţia de armament cu companiile ruseşti din domeniul industrie de apărare.

În plus, în mod concret, Turcia s-a confruntat, de asemenea, cu un blocaj în ceea ce privește programul de modernizare a aeronavelor sale F-16 la standardul Block 70/72, care constituie baza flotei sale de avioane de luptă. Această problemă a fost în cele din urmă soluţionată în aceeași zi în care Turcia a admis ca Suedia să adere la NATO. Deși tot la un preț destul de ridicat, deoarece SUA a stabilit un plafon de 23 de miliarde de dolari pentru 40 de avioane F-16 Block 70/72 și modernizarea a 79 de avioane F-16 aflate în dotarea Forţelor Aeriene Turce.

Dar acum este foarte posibil ca interdicția privind vânzarea de F-35 să fie ridicată, după cum a declarat Victoria Nuland într-un interviu pentru CNN Turk, anunțând imediat principala cerere - renunțarea la sistemul rusesc de apărare aeriană S-400.

,,Dacă putem rezolva problema S-400, SUA ar fi fericită să readucă Turcia în familia F-35. Dar trebuie să ne asigurăm că Turcia are o apărare aeriană puternică... După cum știți, aceasta este o problemă complexă. În zilele noastre, toată lumea are nevoie de apărare aeriană. Vedem acest lucru peste tot în lume. Dar dacă putem rezolva această problemă, problema CAATSA va dispărea și ne vom putea întoarce la discuțiile despre F-35", a declarat adjunctul secretarului de stat american.

Astfel, soluția la problema S-400 și F-35 pentru Turcia, potrivit Victoriei Nuland, este relativ simplă. SUA ar trebui să se ofere să consolideze sistemul de apărare aeriană al Turciei pentru a înlocui S-400, iar Ankara ar trebui să o accepte și să revină la programul F-35.

Iar în această situație, este extrem de interesant faptul că, în mai 2023, Washingtonul s-a oferit să transfere Ucrainei sistemele rusești de apărare aeriană S-400. Dar, potrivit ministrului turc de externe Mevlut Cavusoglu, Ankara a refuzat. Dar este posibil să presupunem că acest scenariu rămâne în vigoare și astăzi.

În cele din urmă, Turcia a fost lăsată într-o situație destul de dezavantajoasă cu sistemele sale S-400. Pe de o parte, bineînțeles, are toate cele patru sisteme comandate din Rusia. Dar, în fața unor sancțiuni mult mai dure împotriva Rusiei din cauza invaziei Ucrainei, este puțin probabil ca Ankara să știe unde să le întrețină și de unde să obțină rachete pentru acestea, fără a cădea sub incidența sancțiunilor americane.

Dar încă nu se știe ce alegere va face Turcia. Pe de o parte, schimbul de S-400 pentru același Patriot și accesul la F-35, ceea ce înseamnă includerea industriei turce în producția acestui avion, cu garanția comenzilor pentru producția de componente pentru mulţi ani de acum în colo. De asemenea, deblochează o serie de alte proiecte comune destul de importante în contextul penuriei mondiale de arme.

Pe de altă parte, Turcia are propriul program militar în domeniul aviaţiei, care a început să dea rezultate, cu dezvoltarea avionului KAAN (cunoscut anterior sub numele de TF-X), care urmează să fac un prim zbor demonstrativ. Dar, în orice caz, acesta va fi gata pentru producția de serie abia la sfârșitul deceniului și nu este sigur că Turcia va primi comenzi din partea altor state pentru aceasta aeronavă.

Cu toate acestea, în cele din urmă, este foarte posibil ca Ankara să încerce să "atragă" ambele proiecte. Iar participarea pe scară largă la cooperarea generală în domeniul armamentului cu partenerii NATO, care se extinde mult dincolo de aviație, ar putea fi un factor cheie. Dar, în orice caz, decizia Ankarei cu privire la S-400 și F-35 pare să fie în mare măsură politică.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel