Publicitate
În prezent, se pare că toate cele șase submarine diesel-electrice Proiect 636.3 ale Brigăzii 4 Submarine - Novorossiysk din cadrul FRMN sunt operaționale și sunt dislocate astfel: trei în Marea Neagră, unul în Marea Mediterană și două în Marea Baltică.
Ultima deplasare a unui submarin de acest tip a fost cea a submarinului B-237 Rostov pe Don, care a revenit în aceste zile la Novorossiysk. Din informații conexe prezentate de Ministerul rus al Apărării rezultă că, pe 01.05.2021, în cadrul Bazei Navale Novorossiysk, s-a desfășurat o ceremonie de întâmpinare a echipajului submarinului, la întoarcerea dintr-o misiune, care a durat mai mult de 10 luni. Acesta a ieșit din Marea Neagră pe 23.06.2020 și s-a deplasat în Marea Mediterană, unde a îndeplinit misiuni în cadrul Grupării navale operative a Forțelor Navale. Ulterior, submarinul a fost deplasat la Kronștadt pentru reparații, după care a revenit în portul Tartus din Siria. Este interesant de remarcat faptul că revenirea submarinului în Marea Neagră nu a fost semnalată în mod direct nici de sursele rusești și nici de utilizatorii turci de pe Twitter, care, în mod normal, anunță toate deplasările de nave militare și submarine prin Strâmtoarea Bosfor.
Tot dintr-o informație conexă rezultă și faptul că, la Novorossiysk se mai află și submarinul B-268 Veliky Novgorod, care, pe 01 mai, a fost vizitat de un grup de tineri din cadrul detașamentului “Apărătorii Cerului Rusiei” din Regiunea Rostov aparținând mișcării de tineret “Yunarmya” (ЮНАРМИЯ).
Al treilea submarin prezent în Marea Neagră este submarinul B-271 Kolpino, cel mai probabil aflat în Baza Navală Crimeea din Sevastopol, unde este dislocat un divizion al brigăzii de submarine a FRMN.
După revenirea submarinului Rostov pe Don în Marea Neagră, în estul Mării Mediterane a rămas un singur submarin al FRMN, respectiv B-262 Stary Oskol.
Alte două submarine, B-265 Krasnodar și B-261 Novorossiysk, se află în Marea Baltică, unde au rămas după efectuarea reparațiilor de întreținere la Șantierul Naval din Kronștadt. Probabil, acestea au fost păstrate în regiune din motive operaționale, având în vedere deficitul de submarine al Flotei din Marea Baltică și situația de securitate destul de tensionată din zonă.
Trebuie precizat faptul că, până în prezent, au fost supuse unui proces de reparații planificate patru din cele șase submarine Proiect 636.3 ale FRMN (Stary Oskol, Krasnodar, Rostov pe Don și Novorossiysk). Acest lucru înseamnă că, în săptămânile și lunile următoare, FRMN va continua mișcările de submarine între cele trei mări menționate mai sus. Astfel, submarinele Kolpino și Veliky Novgorod vor ieși, probabil pe rând, din Marea Neagră și se vor deplasa la Tartus și ulterior la Kronștadt. În același timp, în locul lor, în Marea Neagră, ar trebui să revină cel puțin un submarin, cel mai probabil Stary Oskol. De asemenea, submarinele aflate în prezent în Marea Baltică, Novorossiysk și Krasnodar, vor reveni în Marea Mediterană sau chiar în Marea Neagră.
La încheierea întregului ciclu de reparare a tuturor submarinelor Proiect 636.3 ale FRMN, ar trebui ca în Marea Neagră să se afle patru submarine de acest tip și în Marea Mediterană alte două (probabil Kolpino și Veliky Novgorod). Această stare de fapt a mai fost înregistrată undeva prin anul 2016, când submarinele au fost aduse din Șantierul Naval al Amiralității din Sankt Petersburg, care le-a livrat FRMN, începând din anul 2014, într-un ritm de două submarine pe an.
Submarinele diesel-electrice Proiect 636.3 din dotarea FRMN sunt purtătoare de rachete de croazieră Kalibr. Acestea au fost întrebuințate în timpul operației militare din Siria, când au lovit obiective ale insurgenților în timp ce se aflau în estul Mării Mediterane. Patru din cele șase submarine, respectiv Rostov pe Don, Krasnodar, Kolpino și Veliky Novgorod, au lansat, în mai multe rânduri, rachete de tip 3M14K asupra unor ținte de pe teritoriul sirian.
În altă ordine de idei, trebuie menționat și faptul că în dotarea Brigăzii 4 Submarine a FRMN, pe lângă cele șase submarine Proiect 636.3, se mai află alte două submarine diesel-electrice. Este vorba despre submarinul B-871 Alrosa, care, timp de mulți ani a fost singurul submarin din compunerea FRMN. În prezent, acesta nu este operațional, aflându-se la Sevastopol, într-un proces prelungit de reparații și modernizare. De asemenea, tot la Sevastopol se află și submarinul B-435, care este fostul submarin ucrainean Zaporozhye (U01). Acesta se află în rezervă și nu a fost folosit de către marinarii ruși de la preluarea de la Forțele Navale ale Ucrainei în anul 2014.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News