Pe 18 martie 2020, președintele rus, Vladimir Putin, a vizitat Sevastopol, principalul port al flotei Mării Negre a Federaţiei Ruse, unde a susţinut un discurs propagandistic cu ocazia celei de a şasea aniversari a ’’reunificării’’ Rusiei cu Crimeea. Cel puţin aşa numeşte Moscova anexarea ilegală a Peninsulei Crimeea, reunificare.
A doua zi, probabil că nu întâmplător, agenții Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) au arestat un ucrainean din Mykolaiv sub acuzații de spionaj, deoarece acesta intrase în posesia unor informaţii şi date clasificate – detalii tehnice ale unor nave şi componente militare produse de o companie de top din Ucraina - pentru care urma să primească o sumă de bani din partea Serviciului Federal de Securitate (FSB) al Rusiei.
Nu ar trebui să ne surprindă faptul că Serviciul de Securitate al Ucrainei a descoperit o persoană care spiona pentru Rusia în regiunea Mykolayiv, care timp de zeci de ani a găzduit cele mai importante șantiere navale din Uniunea Sovietică, se precizează într-o analiză a Jamestown Fundation.
SBU a afirmat cu tărie că suspectul încerca să vândă informații clasificate ale unor nave şi componente militare către Rusia.
Miza reală a Rusiei
Totuşi, care este miza reală şi de ce Rusia este interesată de informaţii clasificate ale unor şantiere navele din Ucraina?
Șantierele navale ale Ucrainei mențin un avantaj față de cele ale Rusiei în construcția sistemelor de propulsie cu turbine cu gaze. Rusia nu a reușit să progreseze foarte mult în acest sector tehnologic, după ce, începând cu anul 2014, a interzis importurile de echipamente şi tehnica militară din Ucraina.
Astfel, obţinerea de informaţii clasificate din Ucraina, care au legătură cu sectorul tehnologic, rămână una dintre priorităţile serviciilor de informaţii ruseşti.
Analiza think-tank-ului Jamestown Fundation sugerează că, în mare parte, statele post-sovietice sunt deosebit de vulnerabile în a fi independente atunci când vorbim de tehnica militară, producerea ei şi mentenanţa pe termen lung.
Astfel, lanțurile de producție industrială sovietică au fost dispersate în mod deliberat în diversele republici ale URSS, care mai apoi au devenit state independente după 1991. Cele mai avansate șantiere navale ale Uniunii Sovietice, din punct de vedere tehnologic au fost în Ucraina: astfel, toate cele trei clase de portavioane sovietice au fost construite la şantierul naval Mykolayiv (redenumit șantierul naval al Mării Negre după căderea Uniunii Sovietice), inclusiv actualul şi singurul portavion al Rusiei (în prezent puternic avariat în urma unui incendiu) amiralul Kuznetsov.
La 20 mai 2015, la puțin peste un an după ce Rusia a anexat ilegal Crimeea, prim-ministrul ucrainean de la acea vreme, Arseniy Yatseniuk, a declarat că Ucraina va pune capăt acordului bilateral încheiat în 26 mai 1993, cu privire la cooperarea tehnico-militară cu Rusia, afirmând:
,,Federația Rusă este un stat agresor; Federația Rusă a anexat ilegal Crimeea; Federația Rusă a condus o intervenție militară pe teritoriul regiunilor Donețk și Lugansk [Donbas]; Federația Rusă este un pericol pentru integritatea teritorială a Ucrainei. De aceea, acordul privind cooperarea tehnico-militară cu Rusia este anulat de către guvernul ucrainean".
Agenţia ucraineană de presă UNIAN precizează că, în timp ce sistemele şi instalaţiile de propulsie cu turbine cu gaze pentru navele militare sunt de mare interes pentru spionajul rusesc, o serie de alte inovații tehnologice ale industriei ucrainene de apărare ar putea să fie de mare interes pentru FSB, în special armele şi sisteme de rachete cu care Ucraina a intrat pe piaţa exporturilor de armament din Orientul Mijlociu, unde Rusia deţine monopolul.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News