În martie, sursele DefenseRomania, confirmau că singura ofertă depusă în programul României pentru achiziția vehiculelor blindate 4x4 a fost făcută doar de turcii de la Otokar. Nu se știa cu ce blindat 4x4 au intrat cei de la Otokar în ofertă, dar „toate drumurile” duceau la Cobra II.
Speculațiile au fost spulberate după ce Otokar a prezentat în România un blindat 4x4 de tip Cobra II.
După încheierea acestei etape urmează alte proceduri, inclusiv analizarea ofertei și modul în care cei de la Otokar se vor încadra în cerințele atât de dure ale MApN.
Deci, deși Otokar a rămas singură în competiție, e departe de a trage linie.
Prezenți la expoziția BSDA de la Romaero, oficialii diviziei militare a Otokar au făcut o serie de precizări în legătură cu produsele, dar și cu capacitatea companiei de a veni în întâmpinarea cerințelor impuse de România. Cei de la Otokar nu au confirmat dacă participă la licitație cu vehiculul Cobra II, dar cel mai probabil acesta este propunerea lor.
DefenseRomania a participat la prezentarea Cobra II și vine cu câteva detalii.
Cobra II este folosit în aproximativ 15 țări și este etichetat de oficialii turci drept un vehicul ”testat în luptă”.
Reperezentanții Otokar spun că principalul avantaj competitiv al vehiculelor militare produse de compania turcă este faptul că acestea sunt testate în luptă în zone cu grad înalt de risc - Irak, Sudan, Republica Centrafricană sau Haiti.
”Avem peste 33.000 de vehicule militare vândute pe tot Globul, iar sute de vehicule sunt utilizate în misiuni de menținere a păcii ale NATO și ONU”, arată Sedef Vehbi, vice-președintele diviziei de exporturi pentru vehiculele militare.
Transfer de tehnologie. Otokar plusează și vrea să transforme România într-un hub european
Blindatul 4x4 al Otokar, Cobra II. Photo source: DefenseRomania @BSDA2024
Întrucât industria de apărare este un domeniu strategic, ”trebuie să participi la competiție jucând după regulile fiecărei țări. Nu vorbim doar despre vânzare, ci despre implicarea industria locală”, precizează Sedef Vehbi.
În privința României, oficialii companiei Otokar au ținut să precizeze că sunt deschiși să discute transferul de tehnologie către parteneri.
Mai mult, vice-președintele companiei spune că Otokar este pregătită să vină chiar cu o ofertă care depășește cerințele minime impuse în contract.
”Producția locală este o cerință a MApN. Da, îndeplinim condițiile impuse și suntem pregătim să facem mai mult; suntem aici să transferăm tehnologie. România nu e un simplu client pentru noi, ci considerăm că aici poate fi un hub pentru piețele europene. Dacă vom câștiga licitația (Programul multianual ATBTU), putem avea un parteneriat pentru a acționa la nivel european împreună cu România, cu partenerii și subcontractorii”.
Costurile estimate de achiziție a celor 1.059 autovehicule tip ATBTU sunt de aproximativ 4,58 miliarde lei fără TVA.
Interesant este și că Otokar vine cu o propunere ș pentru o variantă de vehicul amfibiu 8x8, Arma II, care să completeze viitoarele câteva sute de transportoare blindate Piranha 5 care vor fi în dotarea Armatei României. Amintim aici că armata dispune de transportoare blindate amfibii de generație mai veche - Piranha 3.
Arma II este de asemenea prezentat de Otokar la BSDA 2024, cea mai importantă expoziție de tehnică militară din regiunea noastră europeană.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News