În cadrul SCAF, companii din cele trei state, precum Dassault Aviation, Airbus sau Indra, s-au angajat să colaboreze pentru dezvoltarea unui avion de generația a VI-a.
Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.
„Excludem F-35” spun spaniolii, dar gigantul american Lockheed Martin nu doar că nu „exclude”, dar confirmă discuțiile cu Madridul
În tot acest context informația potrivit căreia Spania e interesată de F-35 a dat naștere la nenumărate speculații.
Madridul a dezmințit însă că e într-o fază incipientă în analiza de achiziționare a F-35. Purtătoarea de cuvânt din cadrul Ministerului spaniol al Apărării a dat asigurări că Spania exclude intrarea în programul F-35 și a subliniat angajamentul spaniolilor pentru programul FCAS - dezvoltarea aeronavei de generația a VI-a.
„Guvernul spaniol nu are buget pentru a intra în niciun alt proiect pentru al avion de luptă în afară de cel în care este deja implicat. Excludem intrarea în proiectul F-35. Angajamentul nostru este pentru FCAS”, spune purtătoarea de cuvânt spaniolă, în urmă cu doar o săptămână.
„Excludem F-35” spun spaniolii, doar că Lockhedd Martin vine și spune cu totul altceva. Un înalt oficial al companiei americane declară însă că au existat contacte între spanioli și americani pentru F-35 iar discuțiile dintre cele două părți se poartă în continuare.
Surpriza vine de la F-35A
Greg Ulmer, vicepreședinte executiv al Lockheed Martin, în marja salonului Dubai Air Show 2021, într-un interviu pentru ShowNews și citat de Aviation Week, spune că între Lockheed și Madrid se poartă discuții atât pentru F-35B, cât și pentru F-35A.
F-35B este varianta STOVL (short take-off and vertical landing) a multi-rolului de generația a V-a. Adică cu decolare scurtă și aterizare pe verticală, varianta folosită pentru portavioane.
Dacă anunțul cu privire la interesul Spaniei pentru F-35B nu a ridicat prea multe sprâncene, în contextul în care spaniolii doresc înlocuirea aeronavelor AV-8B Harrier II operate de portavionul Juan Carlos I, interesul pentru F-35A va alimenta cu siguranță și mai mult zvonurile cu privire la angajamentul Spaniei în programul european FCAS.
F-35 pare să ia fața inclusiv Eurofighter Typhoon, aeronave pentru care Spania deține o linie de asamblare, care ar trebui să înlocuiască aeronavele F-18.
„Spania deține un portavion și vor trebui să înlocuiască aeronavele Harrier, iar abordarea noastră în Spania pornește de la acest lucru. Evident, considerăm că F-35B este soluția. Discutăm cu ei (n.r. - cu Spania) și despre o potențială achiziție pentru modelele F-35A”, a declarat vicepreședintele Lockheed Martin.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News