După cum au anunțat experții ISIS, o serie de componente folosite la construcția dronelor iraniene sunt produse gata făcute, folosite la producerea aeronavelor civile și procurate de pe piața liberă. Țările de origine ale eșantioanelor identificate sunt Austria, Germania, Marea Britanie și SUA.
De asemenea, multe componente sunt copii sau remake-uri chinezești ori iraniene după realizările unor companii occidentale.
Exemplul Shahed-136: Motorul chinezesc, o copie occidentală
De exemplu, dronele kamikaze Shahed-136 (Geran-2), utilizate intens de trupele ruse din Ucraina, folosesc un motor produs de compania chineză Meijing MicroPilot Flight Control Systems, respectiv MD550. Acesta reprezintă o copie a motorului L550e construit de compania germană Limbach Flugmotoren. Motorul MD550 este în patru timpi, funcționează pe benzină și are o putere de 50 de cai.
În anul 2012, Limbach a deschis o companie subsidiară în China (Xiamen Limbach Aircraft Engine Co., Ltd.) pentru producerea de motoare din seria L550 și de alte tipuri. Raportul ISIS consemnează faptul că nu este clar cum compania din Beijing a ajuns să producă motorul Limbach, admițând chiar că este posibil ca societatea germană sau agentul său să fi vândut Chinei o licență legală pentru motoarele sale l550. La rândul său, Iranul, potrivit experților americani, are o lungă istorie de achiziționare ilegală de motoare Limbach pentru dronele sale.
Versiunea anterioară a dronei Shahed-136, respectiv Shahed-131, este folosită în cantități mai mici de trupele ruse din Ucraina, sub denumirea de Geran-1. Drona conține un motor iranian Surat-1/Surat-2 reproiectat, bazat pe motorul chinezesc MDR-208, care la rândul său a fost realizat pe baza motorului britanic AR731 fabricat de UAV Engines LTD.
“Modelele Surat au fost prezentate în mod repetat de Iran la expozițiile de aviație ca un produs al industriei iraniene realizat de MADO, un producător de componente pentru vehiculele aeriene fără pilot. Puterea acestui motor este mai mică decât a celui utilizat la Shahed-136, fapt ce îi oferă o autonomie și o sarcină utilă mai mici”, se arată în raportul ISIS.
Drona Mohajer-6, care a fost lansată pentru prima dată în 2017, este o dronă din clasa ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance), cu o rază de acțiune maximă de 300 de kilometri, fiind dotată și cu patru rachete dirijate de mare precizie. Aceasta are capacitatea de a oferi înregistrarea video în timp real a câmpului de luptă pentru unitățile de artilerie sau de a efectua alte misiuni de luptă relevante, creând și bruiaj electronic. Versiunea rusească a fost echipată cu module de navigație GLONASS pentru o precizie sporită și a fost folosită atât în sudul Ucrainei, cât și în Donbas.
Cu toate acestea, raportul ISIS vorbește doar despre UAV-ul original Mohajer-6, care este produs de compania iraniană Qods Aviation. Motorul folosit la acesta poartă marca Rotax 912. Este vorba despre un motor de avion sport produs de compania austriacă BRP-Rotax GmbH & Co KG, care are o putere de 100 de cai și funcționează pe benzină. “Motorul este popular pentru aeronavele civile cu cadru mic”, au subliniat experții americani, pentru a explica prezența sa răspândită pe piață.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News