Publicitate
În timp ce atacurile aeriene împotriva țintelor iraniene din Siria sunt predominante, există mai multe lovituri îndreptate împotriva navelor iraniene, pe mare, dar ambele părți, Tel Aviv-ul și Teheran-ul, nu vorbesc despre ele și le tratează ca "pe cel mai mare secret comun".
Sursele israeliene au afirmat că raportul publicat în "Wall Street Journal" săptămâna trecută, în care responsabili israelieni au dezvăluit 12 atacuri asupra navelor iraniene, este vârful aisbergului și că numărul este cu mult mai mare. Numărul atacurilor israeliene asupra navelor iraniene depășește numărul de lovituri aeriene. Dar diferența este că nu există victime umane în aceste atacuri, deoarece comandourile navale israeliene nu încearcă să scufunde navele, ci mai degrabă intenționează să le perturbe activitatea și să provoace pierderi financiare de miliarde de dolari, care ar fi îndreptate spre finanțarea activităților Hezbollah și a altor miliții afiliate Iranului.
Analistul militar al cotidianului "Haaretz", Amos Harel, a dezvăluit (19.03.20210) cursul acestor operațiuni. În urmă cu doi ani și jumătate, serviciile secrete israeliene și occidentale au dezvăluit modul în care Iranul încerca să facă contrabandă cu petrol prin intermediul petrolierelor care pleacă din porturile din sudul Iranului, traversând Canalul Suez către Marea Mediterană sau alegând rute mai lungi spre camuflare, ocolind Capul Bunei Speranțe din sudul Africii, navigând de-a lungul coastele sale vestice, pentru a pătrunde în Marea Mediterană prin Strâmtoarea Gibraltar, pentru a evita să fie vizate în Marea Roșie.
Scopul final al acestor nave este să ajungă în portul Banias din nordul Siriei, situat între porturile Tartus și Latakia. Petrolul este traficat într-un mod care ocolește restricțiile comerciale internaționale impuse Iranului, sancțiuni rezultate din insistența Teheranului asupra dezvoltării programului său nuclear, precum și restricțiile impuse Siriei din cauza atrocităților comise de regimul Assad împotriva cetățenilor săi.
Serviciile de informații menționate consideră că aceste nave și altele au folosit și aceste rute pentru a continua finanțarea armelor pentru Hezbollah. Banii au fost direcționați către Hezbollah de către oamenii de afaceri sirieni, în schimbul transferului de petrol iranian către regimul din Damasc.
Israelul și Iranul au un acord tacit cu privire la atacul asupra navelor
Harel a afirmat că Israelul a vizat petrolierele iraniene în mai multe locații, din sudul Mării Roșii până în nordul coastei siriene. Un număr mare de petroliere iraniene au fost vizate de "operații liniștite de sabotaj", prin aruncarea în aer a unor puncte vitale pentru operarea navelor, fără a fi însoțite de explozii sau de lansări de rachete. În mai multe cazuri, navele au fost distruse încât nu au mai putut fi reparate, iar iranienii au fost forțați să le retragă într-un port din Iran. Rapoartele indică faptul că atacurile nu vizau țintirea sau scufundarea persoanelor la bord sau producerea unor catastrofe ecologice.
Marina israeliană s-a abținut de la controlul petrolierelor iraniene, astfel încât aceste atacuri să rămână "sub radar", spre deosebire de operațiile efectuate de comandourile navale israeliene în care au controlat nave suspectate că transportă arme din Iran către Fâșia Gaza, precum nava Karen A în 2002 sau către Liban, precum nava Frankov în 2009 și nava Close C în 2014 sau atacul asupra Flotilei Libertății pentru a sparge asediul asupra Fâșiei Gaza în 2010. În toate atacurile israeliene, coordonarea a fost făcută cu parteneri occidentali și s-a dat o explicație că succesul Iranului în fiecare astfel de deplasare înseamnă furnizarea de bani pentru alimentarea și finanțarea actelor de terorism împotriva Israelului și a altor țări din regiune.
Surse din Tel Aviv au declarat că ordinea acestor lovituri a fost ținută secretă, conform unui acord tacit între Israel și Iran. Israelul vede succesul operațiilor în sine și își atinge obiectivele. În ceea ce privește Iranul, dacă ar dezvălui problema, ar fi obligat să răspundă și să admită astfel încălcarea procedurilor internaționale. Cu toate acestea, loviturile frecvente israeliene au determinat Iranul să efectueze la sfârșitul lunii trecute un atac cu bombă asupra unei nave deținute de Israel în Golful Oman, ca o avertizare că este capabil să răspundă în forță dacă e cazul.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News