Scenariul avioanelor F-16 ale României care „nu au putut decola” din cauza pistei înghețate, adaptat la F-35 de ruși, dar într-o nouă formă

Tudor Curtifan |
Data publicării:
F-35 Lightning II, photo source: Lockheed Martin
F-35 Lightning II, photo source: Lockheed Martin

Dezinformarea rusă cu privire la F-35 Lighning II atinge un nivel greu de imaginat care i-a surprins până și pe americani. Iar noua teză a rușilor amintește de acel moment din 2018 când întreaga lume a plecat după fentă deoarece la parada militară din 1 decembrie organizată cu ocazia Zilei Naționale a României, avioane F-16 Fighting Falcon din dotarea Forțelor noastre Aeriene nu au mai decolat.

Atunci s-au scris pagini întregi că F-urile României nu au mai putut decola de la Baza 86 Aeriană Borcea din cauza „condițiilor meteo și pistei înghețate”. 

Nici nu a mai contat că informația era falsă, ea a fost un subiect de media la vremea respectivă. 

2. F-16, Româ... (f-16-romania-decolare-roaf_83984600.jpg)

Sursă foto: Baza 86 Aeriană Borcea

În fapt avioanele puteau decola din punct de vedere tehnic, dar Ministerul Apărării a urmat procedura și nu a dorit să își asume niciun gram minim de risc. În caz de conflict sau de misiune reală, avioanele ar fi decolat în mod cert. Însă ideea răspândită atunci în media a fost că avioanele „nu au putut decola”. Cu alte cuvinte nu au avut capacitatea tehnică de a decola din cauza pistei înghețate. Nimic mai fals, dar toată această poveste a fost preluată atunci intens de propaganda rusă. Nici nu avea cum să nu fie. 

Ce legătură are azi acel incident uitat cu F-35? 

Presa rusă se folosește de incidentul în care acum câteva zile un F-35 american s-a prăbușit în Alaska, incident semnalat la vremea respectivă și de DefenseRomania. Doar că rușii - deloc surprinzător - folosesc incidentul pentru a dezinforma masiv.

 

Propaganda „pistei înghețate”, adaptată la F-35: Rușii spun că avionul s-a prăbușit pentru că nu face față condițiilor meteo extreme

 

Nimic mai fals. Însă publicația americană National Interest a fost nevoită să semnaleze o asemenea aberație care a apărut chiar în agenția de stat Tass, dezinformare lansată de un „expert” rus.

E de prisos să mai afirmăm că nu există nicio minimă dovadă care să facă legătura cu prăbușirea F-35 american și condițiile arctice. Dar asta nu îi împiedică deloc pe ruși să promoveze scenariul.

„Avioanele F-35 americane tind să cedeze. Și nu oriunde, ci în Alaska. La o bază unde se află 54 de astfel de avioane. Prețul mediu al unui F-35 este de 81 de milioane de dolari. Acest incident ilustrează capacitățile operaționale ale celui mai scump avion din lume în zona arctică. E clar că expansiunea celor de la Lockheed Martin în zonele arctice se confruntă cu provocarea condițiilor meteo extreme”, a declarat celor de la Tass, Alexander Stepanov, director de program la Academia de Științe Politice. 

3. F-35 Light... (f-35-decolare-iarna_97072400.jpg)

F-35 Lightning II, photo source: Lockheed Martin

O dezinformare rusească cap-coadă, scriu americanii. 

Sursa citată trece în revistă numeroasele misiuni ale F-35 în condiții meteo extreme și amintește că avioanele sunt operate de mulți ani în astfel de condiții de aliații Americii.

Americanii admit că F-35 s-a confruntat într-adevăr cu probleme de mentenanță și constrângeri bugetare, întârzierile afectând programul, dar nu există nici cea mai mică urmă de dovadă că prăbușirea F-35 de acum câteva zile ale legătură cu incapacitatea avionului de a face față condițiilor arctice.

Mai mult, Norvegia, stat membru NATO, operează F-35 de la Baza Aeriană Orland din 2017, avioanele fiind utilizate intens în misiuni de poliție aeriană din 2020 încoace! Sunt aproximativ 40 de avioane care zboară în condiții extreme în Norvegia și niciunul nu a suferit vreodată vreun incident din cauza vremii extreme.

De asemenea Finlanda, și ea stat membru NATO spre nemulțumirea Rusiei și vecină a Federației, zboară F-35 în condiții de iarnă extremă. În septembrie anul trecut, Forțele Aeriene Finlandeze au desfășurat operațiuni care nu doar că au demonstrat capacitatea avionului de a opera fără probleme în regiunea nordică, ci și faptul că poate decola și ateriza din locații dificile în timpul exercițiului anual BAANA.

Concluzia americanilor e clară: „Este absolut adevărat că F-35 mai are unele probleme de rezolvat, inclusiv rata scăzută de disponibilitate la misiuni. Însă capacitatea de a opera în Arctica nu este una dintre ele aceste probleme în mod cert, chiar dacă eforturile propagandistice rusești încearcă să sugereze contrariul”.

CITEȘTE ȘI: F-35 pentru România, dar avioane noi și în cea mai modernă versiune. Piloții noștri vor zbura pe F-35 Block 4, versiune încă în dezvoltare

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel