Participând la deschiderea unei fabrici de muniţie, în provincia turcă Kirikkale, Erdogan a precizat că este de așteptat ca avionul de vânătoare, care va fi fabricat în integralitate de industria turcă de apărare, să iasă din hangar în anul 2023.
Cel mai probabil, preşedintele turc s-a referit la proiectul avionului TF-X - gândit în anul 2006 şi lansat oficial în anul 2013.
Turcia a prezentat în premieră, în luna iunie a anului trecut, la salonul aeronautic deschis la Le Bourget, lângă Paris, proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a, TF-X (MMU), dezvoltat în comun de Turkish Aerospace Industries (TAI) și Conducerea industriei de apărare din Turcia (SSB).
TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.
Ce determină Turcia să insiste cu proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a?
Achiziția de către Turcia a unor sisteme avansate de apărare aeriană S-400 ruseşti a determinat Statele Unite să excludă Turcia din programul F-35, în care Ankara era, atât cumpărător, cât și producător de componete.
Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning II de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către aceasta a sistemelor antiaeriene rusești S-400.
Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.
Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.
Anul trecut, Turkish Aerospace Industries (TAI) a semnat un memorandum cu mai multe țări asiatice pentru a produce în comun componente pentru avionul TF-X, iar la începutul acestui an, Malaezia a fost invitată să se alăture acestui program.
Să nu uităm nici de faptul că, guvernul de la Ankara vrea să reînvie discuțiile cu compania britanică Rolls-Royce pentru proiectarea și producția de avioane TF-X. Ministrul turc de externe Mevlut Cavusoglu a declarat în decembrie că Ankara încearcă să refacă o înțelegere cu producătorul britanic Rolls Royce pentru a construi motoarele pentru TF-X, primul avion de luptă produs de industria turcă de apărare.
Acordul de 100 de milioane de lire sterline (131 milioane USD) dintre Rolls-Royce și producătorul turc Kale Group a fost amânat momentan, pe fondul incertitudinii privind transferul de tehnologie.
În octombrie 2016, Rolls-Royce s-a angajat într-un parteneriat de producţie cu Turcia. Propunerea companiei britanice a inclus, de asemenea, un centru de producție în Turcia pentru fabricarea de motoare destinate avioanelor TF-X, precum și pentru elicoptere, tancuri și rachete.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News