El a distrus șase rachete de croazieră inamice într-o singură misiune de luptă, pe timpul unuia dintre atacurile masive ale Rusiei asupra Ucrainei.
Detalii privind modul în care a acționat pilotul de F-16 au fost dezvăluite, pe 7 ianuarie, de șeful serviciului de relații publice al Forțelor Aeriene ucrainene, colonelul Yurii Ignat.
Misiunea, una extrem de periculoasă după cum reiese din relatările pilotului, a fost desfășurată pe data de 13 decembrie, când Rusia a atacat Ucraina cu aproape 200 de drone și peste 90 de rachete de diferite tipuri inclusiv „Kinzhal”. În timpul unor astfel de atacuri, ținta principală pentru avioanele F-16 sunt rachetele de croazieră.
Cum a doborât pilotul ucrainean de F-16 șase rachete rusești deși avea la bord doar patru rachete aer-aer
F-16, Ucraina. Avion de luptă F-16 în dotarea Ucrainei. Photo: Captură video @VolodimirZelenski @OfficialFacebook
Reușita pilotului ucrainean este una neobișnuită deoarece în misiunea respectivă avionul F-16 avea la bord doar patru rachete aer-aer, două cu rază medie și două cu rază scurtă.
Inițial, pilotul, dirijat de navigatorul de la sol, a întrebuințat rachetele aer-aer cu rază medie, iar ulterior pe cele cu rază scurtă.
„Navigatorul de ghidare m-a dus la țintele inamice. Era un grup de opt rachete de croazieră pe curs”, a spus pilotul F-16. Acesta s-a apropiat la distanța de angajare, după care a lansat câte o rachetă aer-aer asupra unei singure rachete rusești de croazieră, în condiții de război electronic.
Rachetele rusești au propriul lor sistem de război electronic — așa-numitul „echipament de protecție individuală de război electronic”. Cu toate acestea, „vederea (radarul – nota autorului) F-16 este destul de puternică și dacă ținta este deja în vizor, atunci chiar și sub influența războiului electronic, (racheta aer-aer) nu va merge nicăieri în afara radarului de bord. Am zburat până la o distanță convenabilă pentru lansare, am angajat țintele, am lansat rachetele una câte una și... am lovit - ambele ținte au fost distruse”, a spus pilotul.
Ulterior, aeronava F-16 a trebuit să se apropie la aproximativ două mile pentru a folosi rachetele cu rază scurtă de acțiune.
„Am zburat până la a doua pereche, am capturat rachetele (fixare radar de bord pe țintă – nota autorului) și am văzut că „declanșează război electronic rusesc”, dar asta nu i-a ajutat prea mult. Prima lansare a lovit ținta, a doua și ea, a precizat pilotul.
Celelalte patru rachete rusești din grupul de opt au fost atribuite colegului său care pilota un Su-27.
Însă atacul rusesc a fost unul de mare amploare și un alt grup de două rachete de croazieră a fost identificat în apropierea avionului F-16 care nu mai avea rachete aer-aer. Rachetele rusești se îndreptau spre capitala Kiev.
În aceste condiții, pilotul ucrainean a decis să se apropie foarte mult pentru a trage cu tunul de bord, asumându-și un risc mare de accident în urma unei potențiale explozii a rachetei de croazieră.
Pilotul ucrainean de F-16 care a stabilit un record isotric a procedat așa cum l-au învățat istructorii americani
Avioanele F-16 sunt deja în Ucraina. Sursa foto: Glavred/UNIAN.
„Am înțeles că există puține șanse de a lovi o rachetă care zboară cu o viteză de peste 650 km la oră”, spune pilotul.
„În primul rând, trebuie să o găsești pe cer, să te aliniezi la altitudinea ei și, de la o distanță de cel mult 500 de metri, să tragi înaintea ei.” Și zborul apropiat de rachetă este extrem de periculos - în cazul detonării unui focos de 450 kg, există un risc mare ca avionul, cel puțin, să zboare într-un nor de moloz.
„Dar am procedat așa cum m-au învățat instructorii din SUA și am reușit să o lovesc. Cele două rachetele zburau una lângă alta și au fost distruse în același timp", a precizat pilotul.
Forțele Aeriene ucrainene au remarcat că acest caz este unic: pentru prima dată în istorie, un pilot F-16 a distrus șase rachete de croazieră într-o singură ieșire, iar două dintre ele folosind un tun de avion. Americanii de peste ocean au fost, de asemenea, plăcut surprinși să afle cum au acționat piloții instruiți de ei.
În același timp, Ignat a menționat că, deși Ucraina nu a primit cele mai moderne modificări ale F-16, piloții ucraineni demonstrează în fiecare zi abilități excepționale, valorificând la maximum echipamentul disponibil.
„Imaginați-vă, ce forță de descurajare formidabilă în centrul Europei vor fi piloții ucraineni întăriți de război când, să zicem, F-35-urile vor intra în serviciu în Forțele Aeriene (ucrainene – nota autorului)!, a precizat la rândul său Ignat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News