Rusia lovește constant bazele aeriene ucrainene așteptând sosirea F-16. Cum își poate proteja Ucraina avioanele

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:
Avion al Forțelor aeriene ucrainene
Avion al Forțelor aeriene ucrainene

Problema securității aerodromurilor ucrainene devine din ce în ce mai urgentă, întrucât este așteptată sosirea avioanelor de luptă F-16 occidentale, iar Rusia se pregătește și pentru acest lucru.

Odată cu apropierea momentului când primele F-16 vor sosi în Ucraina, forțele armatei ruse sporesc loviturile asupra bazelor aeriene ucrainene pentru a îngreuna decolarea F-16.

Spre deosebire de Ucraina, care trebuie să-și interconecteze infrastructura cu echipamente NATO, România are privilegiul de a-și putea pune la punct bazele aeriene fără presiunea atacurilor aeriene rusești.

Încercările continue ale Rusiei de a lovi baza aeriană ucraineană din Starokostyantinov (dar și cele efectuate asupra bazei Mirhorod, din regiunea Poltava) reamintesc cât de grave sunt provocările cu care se confruntă Ucraina în protejarea aeronavelor F-16.

O analiză Reuters relevă faptul că Rusia își concentrează atacurile asupra aerodromului Starokostyantinov care găzduiește Brigada a 7-a de aviație tactică a Forțelor Armate ucrainene.

Baza aeriană Starokostyantinov (Starokosteantîniv) este situată în regiunea Hmelnițhîi din partea de vest a Ucrainei și pare că va reprezenta una din bazele de lansare pentru avioanele F-16 ucrainene care vor efectua misiuni de luptă, astfel că, pentru ruși, baza reprezintă principala țintă pentru a îngreuna logistica avioanelor F-16.

Scenariul se repetă, dacă nu zilnic, măcar odată la câteva zile: în zori încep atacurile, în timp ce apărarea antiaeriană ucraineană respinge atacurile rusești asupra acestui aerodrom

Loviturile rușilor provoacă „ anumite dificultăți”, dar nu vor împiedica utilizarea F-16 pe câmpul de luptă, a declarat un purtător de cuvânt al Forțelor Aeriene, citat de Reuters.

De ce acest aeroport anume? Baza aeriană din Starokostyantinov este una dintre cele mai echipate din țară. Există adăposturi de parcare special fortificate și o pistă adecvată. Încă din 2020, Forțele Aeriene aveau în plan să transforme aerodromul Starokostyantinov care - împreună cu Baza aeriană Ozerne (regiunea Jîtomîr, la vest de Kiev), urmau să deservească echipamentele aviatice străine.

 

Bazele aeriene ucrainene, ținte predilecte pentru rachetele ruse

Regiunile Ucrainei - Hmelnițkîi (vest), Poltava (nord-est) și Dnipropetrovsk (sud-est), unde se află Bazele Aeriene ucrainene lovite de rachetele rusești / Sursa: mapchart

Pe 2 iulie, Ministerul rus al Apărării a anunțat că ar fi distrus cinci avioane de luptă ucrainene Su-27 ca urmare a unui atac asupra aerodromului Myrhorod din regiunea Poltava, la 1 iulie.

Ucraina spune că relatările rușilor sunt mult exagerate (fostul purtător de cuvânt al forțelor aeriene ucrainene, Yuri Ihnat, a confirmat că „a fost o lovitură” și a provocat „ anumite pierderi, dar departe de amploarea pe care inamicul pretinde ar fi avut-o”).

În ultimele luni, rușii au lovit cel puțin patru avioane ucrainene la baza aeriană Dovgintseve de lângă Krivîi Rîh/Krivoi Rog (în sudul Ucrainei), care se află la 72 de kilometri de linia frontului, scrie Forbes.

Potrivit publicației, primele două lovituri au fost toamna trecută. Au surprins forțele aeriene ucrainene și au aruncat în aer mai multe avioane de vânătoare MiG-29. O a treia lovitură în noiembrie pare să fi lovit un avion-momeală Su-25 care era dezafectat. Totuși, un al patrulea raid cu drone a avariat Su-25 funcțional.

Publicația scrie că Forțele Armate au intrat în război în februarie 2022, înarmate cu aproximativ 125 de avioane Su-27, Su-25, MiG-29 și alte avioane. În 28 de luni de lupte, ucrainenii ar fi putut pierde aproximativ 90 de avioane, confirmă analiştii Oryx.

 

Cum își poate proteja Ucraina avioanele

 

Există pași evidenți pe care comandanții ucraineni i-ar putea lua pentru a-și proteja avioanele.

În primul rând, retrageți aeronavele operaționale din bazele situate cel mai aproape de Rusia, arată publicația americană Forbes.

„Forțele ucrainene au acces la aproximativ 20 de baze aeriene mari, zeci de aerodromuri mici și chiar piste de aterizare împrăștiate în toată țara. Fiecare avion ucrainean parcurge puțin sute de kilometri. Nu există niciun motiv pentru a păstra Su-27 pe un aerodrom la 150 km de linia frontului”, scrie ziarul.

Cu toate acestea, potrivit Forbes, acest lucru nu este suficient, deoarece Rusia are rachete balistice și de croazieră care pot lovi în toată Ucraina. Prin urmare, comandamentul ucrainean trebuie să își mute constant avioanele și echipajele.

De asemenea, ei recomandă construirea de adăposturi întărite pentru a proteja aeronavele și plasarea mai multor ținte false.

Baza aeriană din Myrhorod, situat la o distanță relativ mică de linia de contact (200-350 km în funcție de direcție) și la o distanță și mai mică față de granița rusă dintre regiunile Sumî și Kursk – aproximativ 150 km – ceea ce îl face vulnerabil la atacurile rusești.

Este adesea folosit pentru realimentarea și parcarea de scurtă durată a aeronavelor de luptă care se îndreaptă spre misiuni spre linia frontului. 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel