Gazeta.ru a prezentat o broșură emisă de compania rusă Nevskoe PKB cu ocazia aniversării a 90 de ani de la înființare, care conține un capitol intitulat „Studii de pre-proiectare a aspectului arhitectural și structural al insulelor plutitoare și al aerodromurilor”.
După cum susține Nevskoe, aceste structuri plutitoare mari pot satisface nevoia de infrastructură costieră suplimentară. În plus, această dezvoltare va fi indispensabilă pentru zonele în care crearea de aerodromuri terestre nu este fezabilă din punct de vedere economic sau este chiar imposibilă tehnic.
Detaliile privind acest proiect al Nevskoe PKB sunt încă necunoscute, însă compania a informat că a fost discutată utilizarea potențială a platformelor “offshore” în curs de dezvoltare, iar obiectivul său principal este de a sprijini activitățile de transport și salvare, precum și alte activități ale Ministerului Apărării în Arctica.
Pe lângă acestea, platformele Nevski pot fi utile și pentru dezvoltarea de noi zăcăminte de gaze naturale în mările nordice și asigurarea securitatății navigației pe ruta Mării Nordului.
Îndeplinind toate aceste funcții, platformele Nevski situate în cele mai favorabile zone pentru funcționare vor deveni un fel de centre de sprijin pentru întregul spectru de activități ale Rusiei și ale țărilor partenere din Arctica.
Însă pentru ca acest lucru să devină realitate, dezvoltatorul trebuie să rezolve mai multe probleme tehnice cheie. Acestea trebuie să fie construite cu materiale și tehnologie care să reziste o perioadă îndelungată la condițiile meteorologice dure din zona arctică. În plus, este necesar să se rezolve problema echilibrării platformei atunci când se asigură operațiunile de decolare și aterizare, precum și problema alimentării cu energie a tuturor consumatorilor necesari, ținând cont de posibilitățile reduse de realimentare.
De ce atâtea eforturi pentru Arctica?
Există două aspecte care conferă zonei arctice o valoare economică și strategică în creștere pe termen mediu și lung: resursele de hidrocarburi și oportunitățile de transport în regiune.
Astfel, lupta pentru controlul regiunii arctice crește pe zi ce trece, incluzând nu numai țările din bazinul Oceanului Arctic (SUA, Canada, Norvegia, Danemarca, Rusia), ci și puteri din alte regiuni, cum ar fi China. Explorarea polară s-a mutat de pe tărâmul științei pe tărâmul economiei, ducând la o dispută politică acerbă între statele care se învecinează cu Arctica.
Regiunea arctică poate conține până la un sfert din resurse mondiale de petrol și gaze naturale. În acest moment, aici s-au identificat peste 20 de zăcăminte mari de petrol și gaze naturale. Pentru 10 dintre aceștia, perspectivele de dezvoltare au fost deja testate. Conform calculelor Ministerului resurselor naturale al Federației Ruse, pe o suprafață de 6,2 milioane de km pătrați sunt rezerve concentrate de 15,5 miliarde de tone de petrol și 84,5 miliarde de metri cubi de gaz. În prezent cel mai faimos este câmpul Ștokman (Shtokman), situat în raftul rusesc al Mării Barenț.
Țările de frunte ale lumii încearcă să dezvolte noi zăcăminte de petrol și gaze, folosind o varietate de modalități de a-și revendica drepturile asupra regiunilor bogate în hidrocarburi.
Cealaltă resursă la fel de importantă din Arctica o reprezintă căile de transport, în special cel naval, în condițiile în care este de așteptat ca Oceanul Arctic să fie complet fără gheață în acest secol.
Previziunile pentru dezghețarea totală a Oceanului Arctic variază, dar “Ruta Mării Nordului” (NSR) devine din ce în ce mai accesibilă pentru transportul comercial. Volumul traficului de-a lungul NSR crește cu zeci de procente pe an. Prognoza Lloyd's Register pentru 2021 este de 15 milioane de tone de marfă. Pentru Rusia, Vladimir Putin a cerut să se ajungă la 80 de milioane de tone de marfă transportată pe această cale până în 2024.
Motivul interesului pentru NSR este simplu și de înțeles. Traseul din China către Europa de Vest de-a lungul NSR are o lungime de aproximativ 15 mii de km. Drumul prin Canalul Suez este mai lung cu 4,4 mii de km. Pe ruta din Africa se mai adaugă încă 7,4 mii de km. Pentru traficul de mărfuri în creștere din Europa spre Asia de Est, utilizarea NSR aduce câștiguri semnificative: aproximativ un milion de dolari pentru un drum efectuat cu o navă mare de transport.
Moscova susține că Rusia deține suveranitatea asupra Rutei Mării Nordului. Adică, navigarea pe NSR trebuie făcută cu permisiunea Moscovei, cu accesul spărgătoarelor rusești de gheață și cu serviciul rus de navigație.
Statele Unite, însă, și-au exprimat tot mai intens poziția în ultima perioadă cu privire la slăbirea prezenței rusești în Arctica și la internaționalizarea “Rutei Mării Nordului”. În plus, Statele Unite consideră că este necesar să-și intensifice activitatea în Arctica și să o ducă la un nou nivel, în special, prin extinderea prezenței Gărzii de Coastă în această regiune.
Potrivit experților occidentali, poziția Rusiei cu privire la NSR reprezintă o încălcare a dreptului maritim internațional și contravine principiului utilizării pașnice a oceanului planetar.
În toate aceste dispute și dezacorduri, este de așteptat ca pozițiile părților să devină tot mai ferme, iar pentru aceasta au nevoie de sprijinul puternic al componentei militare.
În acest sens, aerodromurile arctice reprezintă o verigă mai mult decât importantă în atingerea scopurilor, fiind unul dintre principalele elemente de infrastructură care permit dezvoltarea prezenței și afișarea forței în această regiune cu caracter specific.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News