După cum rezultă dintr-un articol publicat pe 19.02.2023, deși lansarea noului avion a avut loc după mai multe întârzieri serioase din anii 2010, rata de producție a Su-57 a crescut rapid în ultimii doi ani. Deși în anul 2020 a fost livrat un singur avion Forțelor Aeriene, iar în 2021 au fost furnizate alte trei, producerea acestora s-a dublat în 2022, când au fost predate șase aeronave, ducând flota totală la zece avioane.
Rușii susțin că acest număr a fost suficient pentru a participa în mod semnificativ la operațiunile militare din Ucraina, ceea ce a făcut din Su-57 „singurul avion de luptă din generația sa care a fost testat pe scară largă într-un război prelungit cu un adversar al statului”. Desfășurările au inclus misiuni de lovire a țintelor terestre, de suprimare a apărării antiaeriene și, conform unor surse, posibil, și de luptă aeriană.
Cu toate acestea, de semnalat că serviciile de informații britanice și-au manifestat scenpticismul cu privire la participarea activă a Su-57 în misiuni de luptă în Ucraina.
Rusia speră la un regiment de Su-57 până în 2024
Sursă foto: Ministerul Apărării al Federației Ruse
Estimările cele mai conservatoare arată că livrările de aeronave Su-57 din 2023 vor dubla dimensiunea flotei, ceea ce ar permite ca ultimele patru avioane de vânătoare necesare pentru a aduce flota la un regiment complet (două escadrile formate din 12 aeronave fiecare) să fie furnizate la începutul anului 2024. Însă, există chiar posibilitatea ca până la 14 avioane de vînătoare să poată fi livrate în 2023, ceea ce ar însemna ca flota să atingă puterea unui regiment înainte de sfârșitul anului.
În afară de Su-57, toate celelalte clase de avioane de vânătoare rusești, inclusiv Su-30SM/SM2, Su-34 și Su-35, sunt în prezent în producție la ritmuri de aproximativ 14 unități pe an. Având în vedere faptul că s-au făcut investiții semnificative în extinderea instalațiilor de producție pentru Su-57 de la Întreprinderea de aviație din Komsomolsk pe Amur din Extremul Orient al Rusiei, este de așteptat ca scara de producție să fie extinsă semnificativ dincolo de această limită.
În timp ce comenzile pentru avioanele de vânătoare din generația a patra au fost împărțite între avioane din mai multe clase, iar în mod colectiv, Su-35, Su-34 și Su-30 au fost comandate la o rată de aproximativ 42 de unități pe an, singurul avion de vânătoare considerat de generația a cincea din Rusia, Su-57, ar putea fi produs la o rată de 30 de unități sau chiar mai mult pe an. Acest lucru va fi posibil în special în cazul în care avionul de vânătoare va primi comenzi mari de export, India, în special, fiind văzută ca un potențial client principal pentru o afacere mare de producție sub licență. Anterior, partea indiană a achiziționat avioane Su-30 într-un număr de peste două ori mai mare decât cel destinat Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse.
Su-57 - producție mult sub predecesorul său Su-27
În pofida creșterilor promițătoare, se așteaptă totuși ca producția anuală să rămână sub jumătate față de predecesorul direct al avionului de vânătoare Su-57 din generația a patra, aeronava Su-27, care a fost produsă în Uniunea Sovietică la rate de aproximativ 100 de unități pe an înainte de dezintegrarea statului. Se așteaptă ca avioanele Su-57 să fie comandate mai întâi pentru a înlocui aeronavele Su-27 și MiG-29 rămase în Rusia drept moștenire din Uniunea Sovietică.
Potrivit anumitor rapoarte, unul dintre cele trei regimente de Su-57 care vor fi puse în funcțiune înainte de 2028 va fi folosit ca o unitate complet nouă, mai degrabă decât să înlocuiască avioane mai vechi într-o unitate existentă, ca parte a eforturilor de extindere a flotei de luptă a Forțelor Aerocosmice.
Sursă foto: Ministerul Apărării al Federației Ruse
Comentariul autorului: Deși va dispune de un număr de avioane Su-57 echivalent ca putere cu un regiment (24 de unități), partea rusă nu va putea operaționaliza efectiv primul regiment dotat cu astfel de aeronave înainte de sfârșitul anului 2024. Motivul este simplu și se referă la faptul că primele 10 aeronave Su-57 nu au fost livrate unui singur regiment, ci au fost împărțite între trei unități de aviație. Este vorba despre Centrul de teste al Ministerului rus al Apărării din Akhtubinsk (Regiunea Astrakhan), Centrul de pregătire a piloților din Lipetsk și Regimentul 23 Aviație de Vânătoare - Dzemgi din Extremul Orient.
Trebuie precizat faptul că aerodromul din Dzemgi este exploatat în comun de Întreprinderea de aviație din Komsomolsk pe Amur, producătorul avioanelor Su-57, și de Regimentul 23 al Diviziei 303 Aviație Mixtă din cadrul Armatei 11 Forțe Aeriene și Apărare Antiaeriană a Regiunii Militare Est. Acesta este și motivul pentru care regimentul din partea de est a Federației Ruse a fost ales drept prima unitate luptătoare dotată cu avioane de vânătoare de generație nouă.
Următoarele două regimente cu avioane Su-57, care vor fi operaționalizate până la sfârșitul anului 2027, vor face parte din structura Regiunilor Militare Sud și Vest.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News