Potrivit unui comunicat emis de către Ministerul Economiei către DefenseRomania, Florin Spătaru a avut o întâlnire la Ierusalim, cu omologul israelian, Nir Barkat, ministrul Economiei și Industriei din Statul Israel, şi a vizitat două dintre companiile importante din industria de apărare, Israel Aerospace Industry (IAI) şi Elbit System.
În cadrul vizitei, ministrul Spătaru a precizat că unul din obiective industriei de apărare din România este revitalizarea construcției de avioane, inclusiv militare.
„Evenimentele din Ucraina reprezintă argumente suplimentare pentru atenția pe care o acordăm industriei de apărare. Construcția de avioane civile sau militare este una dintre industriile pe care România este obligată să o revitalizeze având în vedere semnificația strategică a acestui sector industrial”, a precizat ministrul Florin Spătaru.
40 de muncitori români produc subansamble pentru F-35
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
El a s-a arătat plăcut surprins că zeci de români lucrează în Israel și produc subansamble pentru avionul de generația a V-a F-35 Lightning II.
„Zeci de români lucrează la IAI. Am fost plăcut impresionat să descopăr ca la secția de producție subansamble F-35, 40 de muncitori români sunt parte a echipei IAI. A fost o mare bucurie să observ că limba română este a doua limbă care se aude vorbindu-se la IAI”, a menționat ministrul Spătaru.
În contextul în care pentru obiectivul revitalizării construcției de avioane militare România are capacitatea să pregătească forță de muncă capabilă să atingă acest obiectiv, rămâne o problemă tehnologia și know how-ul (n.r. - transferul de tehnologie).
Florin Spătaru a salutat însă faptul că acest transfer se face prin implicarea directă a giganților din Israel în industria de apărare din România.
Amintim că Elbit fabrică deja în România părțile componente ale dronelor sale la Bacău, în cele două facilități pe care le deține, fără însă să facă asamblare, dar a anunțat că deschide o linie de asamblare în țară pe care o va transforma în hub regional. Elbit deține și o facilitate în Măgurele.
De precizat și faptul că în luna martie a acestui an compania israeliană Elbit Systems a primit patru contracte de la Ministerului Apărării Naționale din România pentru modernizarea unor aeronave și pentru instalarea de echipamente de război electronic, sisteme optoelectronice în infraroșu (EOIR) și sisteme BrightNite pentru elicopterele IAR 330.
Elbit Systems va furniza, printre altele, seturi avionice avansate, sisteme virtuale încorporate pentru antrenament în timp real, monitoare avansate, afișaj pe cască, sistem de navigație și sisteme de activare a armelor către întreprinderea aeronautică Avioane Craiova SA, care modernizează avionul de antrenament de luptă al Forțelor Aeriene Române IAR-99 Șoim.
Obiectivul de a reconstrui avioane militare, unul cel puțin îndrăzneț. Până atunci retragem MiG-21 și așteptăm F-16
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
Însă până la revitalizarea industirei de apărare și reconstrucția de avioane militare de către România, anunțată de ministrul Spătaru ca obiectiv, e un drum lung având în vedere starea de degradare a industriei din ultimii ani.
Cert e că pe data de 15 mai 2023 aviația militară a României va retrage din serviciu bătrenele MiG-21. România a achiziționat recent 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia, la un preț de 388 de milioane de euro, pentru a asigura tranziția către F-35.
Cele 32 de avioane F-16 AM/BM norvegiene sunt în configurație M6.5.2, iar contractul include și motoare de rezervă și suport logistic.
În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare o escadrilă completă formată din 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News