Săptămâna trecută, din ordinul șefului Statului Major al Apărării, general Daniel Petrescu, zborurile bătrânelor avioane de tip MiG-21 LanceR au fost suspendate.
Prezent la o emisiune la postul de televiziune Digi24, ministrul Vasile Dîncu a explicat de ce s-a luat această decizie. Dîncu a amintit de cele 26 de accidente ale LanceR în ultimii 20 de ani precizând că România mai are aproximativ 26 de MiG-21 LanceR, dar sub 20 funcționale.
Ministrul a făcut referire și la tragedia de la Constanța de la începutul lunii martie, când s-au prăbușit un MiG-21 LanceR, dar și elicopterul Puma plecat în misiune de salvare. Ministrul Apărării spune că la înmormântare, unsprezece orfani l-au rugat un singur lucru: Ca România să nu mai permită piloților să zboare cu tehnică militară veche.
Dar pe lângă factorul emoțional, Vasile Dîncu a subliniat că decizia de a suspenda zborurile MiG-21 LanceR a fost luată după o analiză a Statului Major al Apărării care a ajuns la concluzia că suspendarea LanceR nu va prejudicia apărarea României și a spațiului nostru aerian.
Dîncu: Ne gândim la F-35 mai repede
Un F-35 al US Air Force, în timpul unei misiuni de realimentare. Sursă foto: Lockheed Martin
Ministrul Vasile Dîncu a mai precizat că în aceste zile s-a luat legătura cu Norvegia pentru a urgenta procedura de achiziționare a celor 32 de avioane F-16 Fighting Falcon care vor completa prima escadrilă de F-16 pe care o avem din Portugalia.
Nu în ultimul rând, Vasile Dîncu a vorbi și despre F-35, program care admite că va trebui să vina la „pachet” cu alte programe de înzestrare, dar despre care spune că România dorește să-l demareze mai rapid decât era planificat.
„M-am întâlnit cu omologul meu norvegian la o bilaterală la Bruxelles (...) și încercăm să le aducem cât mai repede (n.r. - cele 32 de avioane F-16), să devansăm termenele la escadrilele pe care le achiziționăm din Norvegia și ne gândim și la F-35 mai repede”, a precizat Vasile Dîncu, care a amintit că și președintele Klaus Iohannis a anunțat acest deziderat în jurul anului 2030.
În cadrul intervenției de ieri de la Digi24, Vasile Dîncu a admis că un asemenea program va veni cu provocări mari pe întreaga zonă de înzestrare.
„E necesar să ridicăm nivelul la întreaga noastră înzestrare. Sunt niște avioane complexe (n.r. - F-35), sunt computere zburătoare care comunică, care conduc. Sunt sisteme de comandă și control foarte complicate”, a preciza Dîncu, care a adăugat că în general majoritatea statelor din regiune planifică demararea programelor de înzestrare cu avioane de generația a V-a undeva în jurul anului 2030.
În ceea ce privește un asemenea program, Vasile Dîncu a precizat că nu e vorba doar de achiziționarea aparatelor și pregătirea piloților, ci vorbim despre „sistemele de mentenanță și de interoperabilitate”.
„Aceste avioane vor intra într-un complex de comunicare cu toate armele, de la structurile de forță navală și terestră. Sunt mai mult decât niște simple avioane de vânătoare”, a conchis Ministrul Apărării.
F-35 rămâne deocamdată un vis pe hârtie
Trebuie precizat că în pofida declarațiilor făcute de decidenții politici, demararea programului F-35 Lightning II în 2030 și chiar și în 2032 va fi una din cele mai mari provocări pe zona de înzestrare pentru România.
Orizontul de timp estimat e mai mult decât optimist, dar în contextul în care resursa avioanelor F-16 va fi aproape epuizată cam în jurul anului 2032, respectarea calendarului devine esențială.
Pentru ca acest lucru să se întâmple e necesară o planificare amănunțită care să fie respectată de toate guvernele ce se vor perinda la Palatul Victoria în următorii 10 ani.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News