Într-o analiză a celor de la Defence 360 se subliniază faptul că înlocuirea navelor vechi cu platforme moderne fabricate în Occident este o provocare costisitoare pentru guvernele de la București și Sofia, provocare care a întâmpinat numeroase piedici.
Însă din păcate procesul de modernizare a fost în mod constat gestionat greșit de decidenții politici din România și Bulgaria, scrie sursa citată.
Problemele Bulgariei cu un program mult mai mic decât al României
Marina Bulgariei continuă să aibă probleme mari cauzate de vârsta înaintată a navelor și de starea tehnică a acestora. Lucru valabil și pentru noi. Dar în tot acest timp Ministerul Apărării de la Sofia are lacune mari în grăbirea procesului privind licitația pentru achiziția a două nave maritime de supraveghere tip OPV (Offshore Patrol Vessel).
Rezultatul licitației trebuia să fie anunțat în această vară, dar din cauze financiare Bulgaria a prelungit termenul până la finalul anului 2019, termen care nu e deloc exclus să fie prelungit din nou.
Pentru navele Bulgariei se luptă trei concurenți care au depus oferte. Este vorba despre Dolphin MTG, șantierul naval din Bulgaria care a propus nava K-90, italienii de la Fincantieri, care au intrat în licitație cu o versiune modificată a Abu Dhabi și germanii de la Lurssen cu OPV 80/85/90.
Din informațiile care există până în prezent, Sofia ar fi ales deja câștigătoarea licitației urmând să fie făcut anunțul în următoarea perioadă iar mai apoi să fie semnat contractul.
Dar, deși achiziția de noi OPV-uri va îmbunătăți în mod semnificativ capacitățile operaționale ale Marinei Bulgare, aceasta nu va putea schimba totuși raportul de forțe în regiunea Mării Negre, unde Federația Rusă e din ce în ce mai prezentă.
România are șansa de a juca un rol vital în securitatea de la Marea Neagră
Defence 360 precizează că o modificare a raportului de forțe s-ar putea face mult mai bine de către România prin finalizarea programului „Corvetă multifuncţională", care include achiziționarea de către țara noastră a patru corvete noi de ultimă generație și modernizarea celor două fregate.
Dar sursa citată se apleacă asupra problemelor din țară unde Naval Group a fost declarată câștigătoare în cursa pentru corvete pe care a avut-o cu cei de la Fincantieri și Damen. Totuși însă programul cunoaște un nou blocaj după ce olandezii de la Damen au contestat rezultatul licitației la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). Iar o decizie în acest dosar ar putea dura câteva luni.
Amintim că în cadrul programului României „Corvetă multifuncțională", program care se ridică la 1.6 miliarde de euro pentru patru corvete, licitație câștigată de Naval Group, Damen a înaintat o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), continuând un litigiu inițiat anterior de Fincantieri, care și-a retras plângerea. Totodată, Damen a sesizat Curtea de Apel București pentru „multiple nereguli care au afectat rezultatul programului de înzestrare".
Așadar, atât România cât și Bulgaria, două state NATO care ar trebui să joace un rol vital pentru securitatea de la Marea Neagră, întâmpină dificultăți mari în ceea ce privește modernizarea Marinei.
Și, la fel precum în România, Forțele Navale Bulgare au fost cele mai văduvite forțe din cadrul Armatei în ceea ce privește programele de înzestrare.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News