Proiectul de Lege a ajuns ieri în Parlament și a fost aprobat de parlamentari. E un pas esențial pentru semnarea contractului. Dar de ce a fost nevoie de 5 zile ca Legea să ajungă în Parlament după ce a primit aviz favorabil din partea CSAT iar ulterior, imediat Guvernul a aprobat achiziția.
Practic în tot acest timp, din 7 până pe 12 noiembrie legea s-a aflat la Palatul Cotroceni, unde aștepta să fie semnată de președintele țării Klaus Iohannis.
Deputatul Bogdan Rodeanu (USR), vicepreședintele Comisiei pentru Apărare din Camera Deputaților, a explicat într-o postare publică faptul că F-35 „a decolat prea târziu de la Cotroceni” iar în Parlament a ajuns total „neanunțat și neașteptat” fiind întrunită o majoritate cu „oarecare emoții”.
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
România e în criză de timp? Contractul pentru F-35 ar trebui semnat în aceste zile, dar Legea trebuie adoptată și de Senat și apoi merge la promulgare la președinte la Cotroceni
Bogdan Rodeanu a mai subliniat că procedura de semnare a contractului trebuie să aibă loc pe 21 noiembrie. Doar că până atunci mai sunt doar câteva zile și legea trebuie adoptată și de Senat și apoi merge la promulgare către președintele Klaus Iohannis la Palatul Cotroceni.
„De ce a aterizat F-35-ul abia după-amiaza aceasta, 12 noiembrie, în Parlament? Simplu: pentru că a decolat prea târziu din Cotroceni!
Deși Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat programul de înzestrare a Armatei cu F-35 pe 6 noiembrie iar Guvernul a aprobat proiectul de lege pe 7 noiembrie, acesta a fost transmis către Parlament abia după-amiaza aceasta, neanunțat și neașteptat, după finalizarea tuturor procedurilor parlamentare programate.
A fost convocat din nou Biroul Permanent, a fost convocată Comisia de Apărare, proiectul a fost dezbătut în comisie și s-a dat raport de adoptare. Totodată fost reconvocat plenul Parlamentului și, cu oarecare emoții, a fost întrunită și majoritatea de parlamentari în regim hibrid, cu voturile necesare pentru o lege organică.
Explicatia e simplă, din nou: Președintele, obosit de la atâta muncă pentru "România Educată", se odihnește acum și la programele majore de înzestrare a Armatei. Oare câte zile au stat reprezentanții instituțiilor guvernamentale pe lângă gardurile Cotroceniului pentru a obține semnătura pe avizul CSAT, de la însuși președintele CSAT și totodată președintele României?
România se grăbește – contractul trebuie semnat în data de 21 noiembrie. Legea trebuie adoptată și de Senat, pentru a merge la Cotroceni, la promulgare. Și tocmai astăzi am aflat, din nou, că președintele Iohannis are nevoie de 4-5 zile pentru o semnătură.
Dacă F35 era făcut de BMW, cu siguranță că semnătura venea mai repede”, a conchis Rodeanu.
Sursă foto: F-35
România va achiziționa 32 de aeronave F-35. Costul acestei faze din Programul F-35 este de aproximativ 6.5 miliarde USD, fără TVA și va fi decontat din bugetul MApN și prin împrumuturi oferite de SUA.
Derularea achiziției se va face in 2 faze:
Faza 1: 2 escadrile – 32 de avioane,
Faza 2: 1 escadrilă – 16 avioane.
Proiectul de lege care a ajuns ieri în Parlament e pentru Faza 1, adică achiziția a 32 de avioane F-35A Lighning II.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News