Publicitate
În cadrul conferinței McAleese, din 12 mai, dedicată anului fiscal 2022 (FY2022) privind programele de apărare, generalul Brown a precizat că studiul despre aviația tactică, lansat la începutul acestui an, nu are ca scop să producă „combinația corectă” de avioane de luptă pentru viitor, ci să identifice o serie de opțiuni care, se vor schimba așa cum o face amenințarea.
Studiul, considerat un ”document intern”, va „modela o parte din bugetul pe 2022 dar, mai degrabă, este conceput pentru a mă ajuta să modelez bugetul pe 2023”, a explicat Brown.
Combinația existentă de șapte tipuri de aeronave de luptă va trebui redusă la „patru, ... plus unul”, a declarat Brown. Flota va fi formată în viitor din sistemul Next-Generation Air Dominance (NGAD), F-35 „care va fi piatra de temelie”, F-15EX și F-16 ”Fighting Falcon" sau succesorul său. „Pentru o vreme” va fi inclusă și aeronava A-10.
USAF nu vede un viitor pentru F-22
Generalul nu a menționat F-22 sau F-15E în proiecția de viitor a USAF. Solicitat să clarifice, un purtător de cuvânt al USAF a spus că Brown gândește pe termen lung și în contextul „unei flote foarte mici” [cea a avioanelor F-22], care va deveni din ce în ce mai greu de susținut, mai ales că va depăși vârsta de 25 de ani, în 2030. F-22 se va retrage „în cele din urmă” din inventar, purtătorul de cuvânt menționând că, probabil, succesorul lui F-22 va fi NGAD.
"F-22 este încă în curs de modernizare", a spus purtătorul de cuvânt al USAF, Ann Stefanek. „Nu există planuri de retragere pe termen scurt”. Cum și când F-22 se va retrage va depinde de rezultatul studiului TacAir, adăugând că „plus unu” la care, Brown face referire, este A-10, care va rămâne în serviciu până în anii 2030, dar nu mai mult, a adăugat Ann Stefanek.
„Vom avea F-16 cu noi pentru o vreme”, dar va fi înlocuit cu altceva, a spus Brown. Rămâne de văzut dacă acesta va fi „F-35 sau altceva”.
Generalul-locotenent David S. Nahom, locțiitor pentru planuri și programe al șefului Statului Major al USAF, a precizat, în cadrul conferinței, că flota de aeronave tactice de luptă include, în prezent, tipurile F-15C/D, F-15E, F-15EX, F-16, F-22, F-35 și A-10. El a adăugat că este esențial să se reducă numărul de tipuri din cauza costurilor excesive cu întreținerea unei diversități mari de aeronave.
Omisiunea lui F-15E de pe lista scurtă indică faptul că și aeronava respectivă este în curs de eliminare treptată în anii 2030, când va fi la fel de învechită structural cum este în prezent flota de F-15C/D. Ultimele F-15E au fost cumpărate la sfârșitul anilor 1990, dar cea mai mare parte a forței este mult mai veche. Observatorii au observat că F-15EX seamănă mai mult cu F-15E decât cu F-15C, pe care îl înlocuiește acum. Forțele aeriene au declarat că vor achiziționa până la 144 de F-15EX, dar contractul cu Boeing lasă ușa deschisă până la 200.
Deciziile cu privire la câte și ce tip de aeronave vor avea USAF, nu trebuie luate imediat, ci în următorii opt ani, a spus Brown.
În ceea ce privește avioanele fără pilot (UAV), Brown a anticipat că, se vor afla într-o proporție mare în Forțele Aeriene în următorii ani. Jocurile de luptă recente ne-au apropiat de raportul corect dintre platformele cu pilot la bord și cele fără. Forțele Navale au anunțat, recent, că se așteaptă ca, în următorii 10 ani, portavioanele sale să fie înzestrate în principal cu UAV.
SUA pregătesc escadrila de luptă a viitorului
Un F-22 Raptor, în timpul unui antrenament la Baza Aeriană de la Câmpia Turzii. Sursă foto: MApN
Generalul Brown a mai adăugat că studiul TacAir va analiza și „cum va arăta escadrila de luptă a viitorului” în ceea ce privește componentele sale cu și fără pilot la bord, precum și modul în care va fi influențată pregătirea de noua situație. A sosit momentul să modelăm acele forțe viitoare, a concluzionat Brown, pentru ca liderii Forțelor Aeriene de peste 15 ani să nu se uite în urmă și să gândească că, „ar fi trebuit cu mai mult timp în urmă, să se planteze aceste semințe”.
Comentariul autorului: În urmă cu aproape o lună, USAF au dat publicității, rezultatele unui joc de război, desfășurat toamna trecută, în care se simula o confruntare în perspectiva anului 2035, cu China, pentru apărarea Taiwanului.
După ce în jocurile similare din 2018 și 2019, SUA au suferit înfrângeri dezastruoase și pierderi foarte mari, în 2020 s-a reușit obținerea victoriei, grație întrebuințării pe scară mare a avioanelor fără pilot, cu caracteristici dintre care majoritatea nu există în prezent. Marele absent din jocul de război a fost avionul F-22, în confruntare fiind întrebuințate NGAD, F-35A, TacAir [urmașul lui F-16], F-15EX, precum și bombardierele strategice B-52 și B-21 Raider. Dintre acestea, doar NGAD și B-21 au fost folosite pentru incursiuni în zonele antiacces create de China.
Un alt fapt interesant în jocul de război din toamna 2020, este că, inițial, comandantul forțelor roșii [chineze], analizând forțele care apărau Taiwanul, a fost descurajat și a renunțat să atace. Cu toate acestea, jocul a continuat pentru a se trage concluziile necesare.
F-16 rămâne o opțiune pentru americani
În ceea ce privește viitorul aeronavei F-16, generalul Brown a precizat, în acest an, că este necesară pentru înzestrarea USAF o aeronavă tactică de luptă de generație 4++, care să fie ieftină. Pentru aceasta se ia în calcul perfecționarea proiectului avionului F-16 sau realizarea unui înlocuitor, dar cu caracteristici tehnico-tactice de valoarea minim F-16, considerat, încă, după 42 de ani de serviciu, cel mai bun avion de luptă din generația 4. Potrivit celor mai recente analize, viteza mare a unei aeronave, capitol la care F-16 excelează, combinată cu măsuri adecvate de protecție electronică care, să deturneze rachetele sol-aer și aer-aer, lansate împotriva aeronavei, echivalează cu aproape o capabilitate stealth.
România care, deja deține avioane F-16, intenționează să achiziționeze până la 48 de aparate, probabil cel puțin de nivelul ultimei dezvoltări Block 70/72.
Referitor la avionul „stealth” F-22 Raptor, multe dintre caracteristicile sale reale nu se cunosc. În afară de capabilitatea stealth, este cel mai probabil avionul de luptă care poate urca la cea mai mare altitudine – 20.000 m. De asemenea, are cel de-al doilea raport tracțiune/greutate din lume după F-16. Este una dintre puținele aeronave interzise la export. În prezent, SUA au o flotă de 187 de aparate F-22, considerată relativ restrânsă după standardele americane. SUA au retras în 2008 o altă aeronavă invizibilă, F-117 Nighthawk, dar a fost semnalată în zbor și în 2021, iar potrivit unor rapoarte a fost folosită în misiuni de luptă în 2016. Cel mai probabil, chiar dacă aeronava F-22 va fi oficial retrasă în anii 2030, cu certitudine va rămâne în conservare, fiind și pe viitor ”asul din mâneca” Forțelor Aeriene americane.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News