Ultima săptămână a arătat că Rusia s-a străduit să valorifice timpul câștigat odată cu invitarea Ucrainei la contraofensivă și s-a concentrat pe adaptarea întrebuințării forței aeriene de sprijin după ce, la începutul campaniei, s-a arătat aproape complet nepregătită în utilizarea acesteia.
Se pare că unele dintre aeronavele ruse sunt acum capabile să opereze într-un mod mai puțin limitat, sau cel puțin că aviația de sprijin este dispusă să își asume mai multe riscuri în acest sens.
Acest lucru pune deja presiune pe trupele ucrainene, în special privind necesitatea protecției antiaeriene a brigăzilor implicate în străpungerea aliniamentelor de apărare organizate de ruși. Pe măsură ce acestea avansează și se îndepărtează de elementele sistemului propriu integrat de apărare antiaeriană, crește relevanța prezenței pe primul aliniament a sistemelor mobile de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune.
Prezența acestor mijloace de apărare antiaeriană apropiată este fundamentală pentru protecția trupelor de pe linia frontului, inclusiv a blindatelor, apărându-le împotriva unei game largi de amenințări aeriene, de la elicoptere și avioane care zboară la joasă înălțime, la drone de atac și rachete de croazieră.
“Alligator reloaded” - aviația rusă de sprijin mai aproape de linia frontului după ce a pierdut 30% din flota de Ka-52
Elicopter rusesc Ka-52 Alligator
Mai multe relatări promovate chiar de Ministerul rus al Apărării arată că acum aviația rusă de sprijin operează foarte aproape de linia frontului, elicopterele de atac Ka-52 Alligator reprezentând o amenințare deosebită pentru blindatele ucrainene angajate în contraofensivă.
Ka-52 a suportat greul misiunilor de sprijin aerian apropiat încă de la începutul războiului, fapt reflectat în pierderile sale disproporționat de mari: 35 de aparate distruse, abandonate sau capturate de la începutul războiului, față de 12 elicoptere Mi-28, nouă Mi-35 și șase Mi-24 mai vechi. Practic Rusia a pierdut aproximativ 30% din întreaga sa flotă de Ka-52.
Pierderile grele aproape că i-au făcut pe experți să se îndoiască de viitorul elicopterelor de atac în războiul modern. Cu toate acestea, se pare că ultimele rezultate ale utilizării de către ruși a sistemului de război electronic Vitebsk-25 pe Alligator s-au dovedit extrem de eficiente în protecția aeronavei, iar revigorea observată în utilizarea elicopterelor ar putea fi strâns legată de acest lucru.
Sunt semnale că elicopterele ruse apar într-un număr mai mare pentru a sprijini eforturile de a eroda contraofensiva ucraineană. Imagini recente obținute din satelit cu aeroportul Berdiansk (din localitatea ucraineană cu același nume, port la Marea Azov) indică un “aflux” de 20 de elicoptere, redislocate din alte părți. Pe lângă cinci Ka-52, alte mijloace aeriene de la Berdiansk par să includă nouă Mi-8/Mi-24 și 13 elicoptere navale Ka-27/Ka-29.
„Creșterea recentă a imaginilor cu Ka-52 sugerează că activitatea lor (și cea a elicopterelor de atac rusești în general) s-a intensificat (poate semnificativ) de când Ucraina și-a lansat contraofensiva, într-un efort de a opri progresele ucrainene”, susține Guy Plopsky, analist specializat în problematica aviației militare ruse.
„Același lucru pare să fie valabil și pentru aviația tactică de luptă a rușilor. Într-adevăr, o actualizare recentă a informațiilor Ministerului Apărării din Regatul Unit a remarcat că forța aeriană rusă a fost neobișnuit de activă în sudul Ucrainei, unde spațiul aerian este mai permisiv pentru Rusia”, a mai precizat Plopsky.
Ka-52 versus SHORAD
Elicopter de atac Ka-52
Aparent, lipsa sau insuficiența sistemelor mobile de apărare antiaeriană apropiată, la joasă înălțime, de tip SHORAD, în cadrul forțelor înaintate de străpungere a apărării ruse a lăsat o „zonă moartă” în care Ka-52 pot funcționa cu un grad mai mare de siguranță decât în trecut.
Operarea la altitudini foarte mici, mascarea folosind configurația terenului, precum și acțiunile pe timp de noapte limitează vulnerabilitatea acestora la SHORAD și în special la rachetele sol-aer lansate de pe sistemele portabile (MANPADS).
Elicopterele ruse acționează în principal la aproximativ 10-15 km, la limita de bătaie a sistemelor și senzorilor ucraineni, ceea ce le oferă un spațiu de siguranță pentru a fi eficiente împotriva blindatelor avansate, fără a deveni ținte pentru SHORAD.
Ka-52 utilizează două variante principale de rachete ghidate antitanc (ATGM). 9M120-1 Ataka-1, cu raza de acțiune de 6 km, și 9A4172K Vikhr-1 care poate lovi ținte la 8-10 km. Ambele rachete folosesc rachete ghidare cu fascicul laser, deși pot fi utilizate și rachete 9M120 cu ghidare radio.
De asemenea, trupele ruse așteaptă ca Aligatorul să primească racheta multirol ușoară antiblindate LMUR, o armă mai puternică, cu o rază de acțiune de până la 15 km. LMUR a fost până acum asociată versiunii Ka-52M (modernizat), care nu a fost încă observat în Ucraina, deși racheta a fost cu siguranță lansată și de pe alte platforme.
„În prezent, multe ținte pe care le angajează Ka-52 par a fi vehicule care sunt situate în apropierea sau în fața liniilor ucrainene”, mai observa Plopsky. În astfel de cazuri, ucrainenii nu au elemente de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune dispuse între Ka-52 și ținta sa, ceea ce face ca situația să avantajeze partea rusă.
Există totuși și vulnerabilități în tactica utilizării elicopterelor Ka-52. Atunci când este lansată de la înălțimi mici și de la distanțe înclinate de aproximativ 8 kilometri, racheta Vikhr-1 are nevoie de aproximativ 23-25 de secunde pentru a-și atinge ținta, timp în care Ka-52 trebuie să rămână relativ nemișcat pentru marca ținta cu raza de laser. Acest lucru lasă Ka-52 vulnerabil la apărarea antiaeriană cu rază mai lungă de acțiune, cum ar fi sistemele sol-aer ghidate prin radar.
Jocul demascării poziției. Ucraina trebuie să dezvolte noi tactici
Stinger MANPAD
În aceste condiții, prima preocupare a rușilor ar fi suprimarea sau distrugerea apărării antiaeriene ucrainene din adâncimea tactică, și sunt semne că au început să își îmbunătățească precizia loviturilor, devenind mai periculoși pentru sistemele de rachete sol-aer ucrainene ghidat de radar.
În același timp, sunt opinii potrivit cărora, prin lovituri tot mai precise în adâncimea operativă ucraineană, rușii forțează aducerea sistemelor de apărarea antiaeriană ucrainene mai aproape de linia frontului în încercarea lor de a distruge rachetele ruse sau chiar aeronavele care le lansează.
Odată ce radarele sistemelor ucrainene de apărare antiaeriană ar fi activate, forțele ruse le-ar putea stabili poziția și combate cu drone kamikaze sau rachete.
Situația urmărită de ruși a fost sintetizată pe un cont pro-rus de pe canalul Telegram astfel: „Apărarea ucraineană nu are de ales – dacă nu doboară bombele rusești, ținte importante sunt lovite în spatele primei linii. Dacă încearcă să le doboare, sistemele lor de apărare antiaeriană pot fi distruse.”
Evident că situația nu este atât de radicală, însă reflectă o problemă reală cu care încep să se confrunte trupele ucrainene și care se accentuează pe timpul desfășurării contraofensivei.
Ucraina va dezvolta, fără îndoială, noi tactici pentru a reuși evitarea unor astfel de scenarii și contracararea unei prezențe din ce în ce mai mari a aviației de front ruse pe fondul contraofensivei în curs. Dar deja experiența acestei noi etape a campaniei arată că, pentru unitățile ucrainene angajate în luptă, importanța capabilităților de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune crește pe măsură ce acestea avansează, au mai puțină acoperire antiaeriană din adâncimea proprie și pot fi supuse unui atac mai susținut din partea aviației de front ruse.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News