NGAD va fi o aeronavă de generația a 6-a care va înlocui F-22 Raptor iar oficialii americani doresc ca producția să înceapă până la finalul acestui deceniu.
U.S. Air Force doresc ca viitorul avion de generația a 6-a care se va naște în urma acestui program să dispună de cele mai avansate tehnologii, inclusiv capacitatea de a controla drone, senzori de ultimă generație, conexiune satelitară și multe alte elemente.
Totodată, nivelul stealth (de ascundere radar) al NGAD este îmbunătățit cu câteva ordine de mărime față de generația a cincea.
NGAD va reprezenta un salt tehnologic imens față de F-22 Raptor, considerate cele mai performante avioane de generația a V-a, dar pe care americanii plănuiesc să le retragă treptat din serviciu.
O analiză a NGAD făcută de cei de la Defense News amintește că în prezent în competiție au rămas doi giganți ai industriei de apărare care încearcă să câștige contractul. E vorba de Lockheed Martin și Boeing.
Odată cu decizia din acest an a Northrop Grumman de a se retrage din competiție, anul 2024 va aduce o nouă confruntare între Lockheed Martin și Boeing, o confruntare care amintește de programul Joint Strike Fighter (JSF), câștigat de Lockheed Martin, program în urma căruia s-a născut F-35 Lightning II.
Amintim că în iulie anul acesta Northrop Grumman a anunțat oficial că se retrage din competiția pentru NGAD, dedicată Forțelor Aeriene, dar rămâne momentan în competiția pentru dezvoltarea versiunii NGAD pentru Marina SUA.
Bătălie la baionetă între giganții americani pentru desemnarea înlocuitorului F-22. Boeing vrea revanșa în fața Lockheed Martin după înfrângerea în programul care a dat naștere F-35 Lightning II
Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force
Competiția pentru viitorul avion al U.S. Air Force e o reeditare a competiției Joint Strike Fighter, în care în faza finală au rămas tot cei de la Boeing și Lockheed Martin.
Pentagonul a selectat F-35 la încheierea unei competiții de avioane X între Lockheed Martin, cu X-35, și Boeing, care a oferit X-32. Acele avioane X au explorat combinații între zborul supersonic, decolarea și aterizarea pe distanțe scurte și pe verticală, capabilitatea stealth, precum și noile tehnologii de fabricație.
În cele din urmă marele câștigător a fost desemnat X-35 al Lockheed Martin, ceea ce azi ne este cunoscut sub denumirea de F-35 Lightning II.
Cele două companii se vor duela din nou în programul NGAD.
NGAD, potrivit unei declaraii recente a lui Frank Kendall, U.S. Secretary of Air Space, așa cum este acum structurat, „reprezintă o combinație de aeronave – o aeronavă cu echipaj [și] aeronave fără pilot – care va avea unele dintre acele caracteristici tehnice pe care le-am demonstrat că ar putea fi realizate”.
Oficialul american nu a explicat ce tehnologii noi au fost explorate, dar surse de la Pentagon au spus anterior că nivelul stealth al NGAD este îmbunătățit cu ordine de mărime (orders of magnitude) față de cel al F-22 și F-35.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News