O consecință nedorită a sancțiunilor impuse de Statele Unite și de aliații săi asupra Rusiei, Iranului și Venezuelei a fost reducerea costurilor de import de petrol pentru rafinăriile din China, o țară care care critică adesea astfel de sancțiuni „unilaterale”.
Importurile la prețuri mai mici au fost un avantaj prin creșterea producției și a marjelor de profit pentru cel de-al doilea consumator și procesator de petrol din lume, în special pentru micii operatori independenți.
Achizițiile Chinei reprezintă, de asemenea, un colac de salvare pentru Moscova, Teheran și Caracas, ale căror economii sunt afectate de sancțiunile occidentale și de o scădere a investițiilor.
China a importat, pe cale maritimă, 2,765 milioane de barili pe zi din Iran, Rusia și Venezuela în primele nouă luni ale anului 2023, potrivit unei medii a datelor furnizate de tancurile de urmărire Vortexa și Kpler.
Cele trei țări au reprezentat un sfert din importurile Chinei între ianuarie și septembrie, în creștere de la aproximativ 21% în 2022 și dublul cotei de 12% în 2020, a constatat analiza Reuters, înlocuind alternativele din Orientul Mijlociu, Africa de Vest și America de Sud.
Deși economiile reprezintă doar o mică parte din factura de import de petrol a Chinei, ele contează pentru rafinăriile independente care sunt „cumpărători oportuniști și caută în mod activ chilipiruri”, a declarat Kang Wu, șeful global al cercetării cererii la S&P Global Commodity Insights.
Ministerul de Externe al Chinei nu a răspuns la întrebările specifice trimise de Reuters. În schimb, într-o declarație, acesta și-a repetat poziția conform căreia Beijingul se opune sancțiunilor unilaterale și comerțul normal al Chinei merită respect și protecție.
IMPORTURI RUSE - aproximativ 2,1 milioane de barili pe zi
Din ianuarie până în septembrie, Rusia a furnizat 1,3 milioane bpd de țiței pe mare, pe baza mediei datelor furnizate de Vortexa și Kpler. China a importat, de asemenea, aproximativ 800.000 bpd de țiței ESPO prin conducte, potrivit surselor comerciale chineze.
Importurile maritime sunt expediate în principal ESPO din portul rusesc Kozmino din Pacific, precum și din Urali din Marea Baltică.
Din ianuarie până în septembrie, transporturile totale din Rusia au crescut cu peste 400.000 bpd față de acum un an, deoarece sancțiunile declanșate de invazia Ucrainei de către Moscova au declanșat o deturnare masivă a fluxurilor sale de petrol din Europa către India și China.
China a economisit anul acesta 4,34 miliarde de dolari importând petrol rusesc, pe baza comparației Reuters a diferențelor lunare de preț între principalii exportatori de petrol.
Pentru importurile de petrol venezuelean, în principal Merey, China a economisit în medie 10 dolari pe baril față de țițeiul Castilla columbian, au arătat calculele bazate pe datele comercianților.
China a economisit aproximativ 4,2 miliarde de dolari importând un record de 1 milion bpd în aceeași perioadă din Iran, cu 60% peste vârfurile înainte de sancțiuni înregistrate de vama chineză în 2017, la 623.000 bpd, în timp ce Teheranul a ridicat producția la niveluri aproape maxime și a oferit reduceri de 17 dolari pe baril față de petrolul Brent.
Cu intrările de petrol venezuelean în ianuarie-septembrie de aproximativ 430.000 bpd, economiile Chinei din cumpărarea petrolului venezuelean au fost de 1,17 miliarde de dolari.
Un purtător de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA a declarat că plafonarea prețurilor petrolului rusesc limitează veniturile Moscovei.
Începând cu 2021, SUA au sancționat peste 180 de persoane și entități care comercializează petrol și petrochimie iraniene, iar impactul sancțiunilor a provocat scăderea hiperinflației în Iran și a monedei sale, a spus purtătorul de cuvânt.
Aplicarea sancțiunilor americane va continua pentru Venezuela, iar relația guvernului Maduro cu China nu demonstrează puterea, ci izolarea sa „în cadrul comunității globale”.
Dacă SUA întăresc aplicarea sancțiunilor asupra Teheranului din cauza recentei crize din Israel, acest lucru ar putea reduce și exporturile de petrol ale Iranului, au spus analiștii, care se îndreaptă în principal către China.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News