Raportul, intitulat "Manipularea algoritmilor şi instrumentalizarea influencerilor - Concluzii desprinse din alegerile prezidenţiale din România & riscuri pentru Franţa", a fost publicat marţi pe site-ul Secretariatului General pentru Apărare şi Securitate Naţională (SGDSN) din Franţa, căruia îi este subordonat VIGINUM, relatează Agerpres.
Creat la 13 iulie 2021, VIGINUM este un serviciu tehnic şi operaţional al statului francez are rolul de a detecta şi a defini campaniile de manipulare a informaţiilor pe platformele digitale, în care sunt implicaţi actori străini cu scopul de a aduce atingere Franţei şi intereselor sale.
Raportul se bazează în principal pe analize din surse deschise, dar și pe note declasificate comunicate de administraţia română. În plus, au fost analizate rapoarte ale observatorilor şi ale structurilor specializate în lupta împotriva dezinformării, rapoarte furnizate de TikTok, precum şi anchete realizate de presa română şi franceză, precizează VIGINUM.
Care sunt concluziile raportului
Conform documentului, în timp ce alegerile din Georgia şi Republica Moldova de la sfârşitul anului 2024 făcuseră deja obiectul unor acţiuni hibride, ceea ce s-a întâmplat în România pare o operațiune mult mai complexă.
Alegerile prezidenţiale din România par să fi fost ţinta unei campanii digitale mai sofisticate, axată pe:
manipularea algoritmuluiTikTok,
ecosisteme prepoziţionate (rețele de conturi create cu ani în urmă),
recrutarea de influenceri.
Această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat.
Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie.
Campania urmărește să dea vizibilitate unui subiect, făcându-l să pară un fenomen de masă, chiar dacă el provine din coordonarea a doar câteva conturi care produc un volum mare de postări pe același subiect.
Suveica de plată a influencerilor - Din Africa de Sud, până în Polonia și Ucraina
Raportul analizează modul de operare observat pe platforma TikTok, menit să promoveze în mod artificial anumite conţinuturi, precum şi manipularea unor influenceri. aceștia par să fi fost plătiți netransparent prin intermediul sistemului de donații disponibil pe TikTok. Astfel, între 24 octombrie și 24 noiembrie, au fost plătiți cel puțin 381 000 de dolari.
FA Agency, agenția de comunicare sud-africană (controlată de Gabriel Prodănescu n.r.) oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip. FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză 24 a Gambling Media Group (GMC). La rândul său, GMC avea legături tehnice cu Zlodei, o firmă din Ucraina. Zlodei și GMG ar fi înregistrate la aceeași adresă fizică, și anume Mechnykova St, 2, Kiev, Ucraina, 02000.
În acest stadiu, comanditarul din spatele campaniei pro-GEORGESCU rămâne necunoscut, la fel ca și rolul exact jucat de FA Agency și de firmele afiliate cu Zlodei pe toată durata campaniei candidatului român, cu excepția recrutării de influenceri prin e-mail.
Algoritmi dubioși și lipsa moderării
Această manipulare evidenţiază, pe de o parte, uşurinţa cu care, în prezent, se poate impune utilizatorilor vizibilitatea unui subiect pe o reţea de socializare precum TikTok, fără ca platforma să modereze conţinutul prezentat sau să-l considere fals.
Această manipulare a algoritmului demonstrează că, deşi sunt supuşi unor numeroase obligaţii de reglementare în ceea ce priveşte moderarea şi etichetarea conţinutului, operatorii de platforme online nu îşi respectă responsabilităţile în acest domeniu.
Unul dintre principalele prejudicii cauzate de această campanie de manipulare a fost subminarea încrederii alegătorilor în fiabilitatea procesului electoral.
Prin publicarea informaţiilor din acest raport, VIGINUM doreşte să alerteze utilizatorii de internet cu privire la riscul manipulării sistemelor de recomandare a conţinutului pe platforme. Serviciul doreşte, de asemenea, să sensibilizeze creatorii de conţinut care se bucură de o comunitate online importantă cu privire la riscurile de a fi manipulaţi de actori rău intenţionaţi.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News